Direct naar de inhoudDirect naar het hoofdmenuDirect naar het zoekveld

Innovatieroutes in de zorg

Innovatieroutes zijn verschillende paden die u kan bewandelen om betalende klanten te vinden. Per route wordt een beknopte toelichting gegeven: wanneer is de route van toepassing, waar moet u op letten en hoe kunt u een mogelijke gebruiker en/of financier het beste overtuigen van de meerwaarde van uw innovatie.

 

Animatie innovatieroutes

Bekijk onze animatie over innovatieroutes hier.

Welke overwegingen spelen er bij het kiezen van een route?

De keuze van de route is bepalend voor de tijd en middelen die geïnvesteerd moeten worden om uw innovatie te vermarkten. Kies dus zorgvuldig welke route u het beste kan bewandelen. De onderstaande vragen kunnen u helpen om de juiste route te kiezen.

  • In welke fase van ontwikkeling zit uw innovatie? Is het een idee, bent u klaar om het op de werkvloer uit te proberen of is de innovatie klaar voor de markt?
  • Wat levert uw innovatie concreet op? Wie betaalt ervoor en wie plukt er de vruchten van?
  • Komt de innovatie in aanmerking voor vergoeding door de zorgverzekeraar?
  • Zijn patie?nten of zorgaanbieders bereid om zelf te investeren?
  • Welke partijen zijn cruciaal, welke partijen zijn nodig voor voldoende draagvlak? Met welke daarvan heeft u al contact?
  • Welke belangen hebben de partijen bij uw innovatie? Hoe gaat u strijdige belangen overbruggen, bijvoorbeeld die van de zorgaanbieder en de zorgverzekeraar of gemeente?
  • Welke bewijslast heeft u nodig om partijen te overtuigen? Heeft u de tijd, middelen en expertise om die bewijslast te verzamelen? 

Wilt u meer informatie over de financiering van onderzoek en ontwikkeling van innovaties? Kijk dan bij Onderzoek en ontwikkeling.

Innovatieroutes

Hieronder op rij de verschillende innovatieroutes.