Samenwerking

Samenwerking is een belangrijke voorwaarde voor een geslaagde innovatie. Of het nu gaat om het betrekken van eindgebruikers bij de ontwerpfase of over het financieren van je innovatie: samenwerking is het sleutelwoord voor jouw succes.

Het lijkt vanzelfsprekend, maar hoe werk je effectief samen omtrent zorginnovatie?

Waarom samenwerken cruciaal is?

Enthousiaste zorginnovatoren denken soms dat ze in hun eentje de (zorg)wereld kunnen veranderen. De ervaring leert dat samenwerking belangrijk is voor het succes van jouw zorginnovatie. Juist vanwege de complexiteit van de zorgmarkt is samenwerken essentieel en wil je dit echt doelgericht organiseren.

Handige tools en lessen uit de praktijk van hen die je voorgingen, zijn bijvoorbeeld:

Een goede verbinder beschikt over een groot aantal competenties. Jij als zorginnovator moet dus goed kunnen luisteren, observeren, analyseren, relateren en reflecteren. Zorg dat je makkelijk van perspectief kunt wisselen, en goed kunt relativeren. Jij als verbinder bent een kei in motiveren, inspireren en draagvlak creëren. Want jij weet dat verbinden het managen van verschillen betekent.

Relevante netwerkpartners

Als zorginnovator heb je te maken met vele partijen: zorgorganisaties, zorgverzekeraars, overheden, politiek, burgers, cliënten en patiënten. Het is belangrijk om hun onderlinge relaties en verschillende rollen te leren kennen.

De drie belangrijkste partijen:

  1. De patiënt/cliënt/consument.
  2. De zorgaanbieder.
  3. De zorgverzekeraar of andere financier (zoals de gemeente).

Deze partijen heb je altijd nodig om vernieuwing succesvol te laten landen in de zorg. Hier vind je een lijst van mogelijke samenwerkingspartners, met een uitleg over hun rol en positie in het zorgveld.

Zorginnovatie vraagt om scherp netwerken

Neem de tijd voor het opbouwen van samenwerkingsrelaties. Probeer helder te krijgen wat iedereen wil, hoe mensen graag samenwerken, en welke belangen je kunt onderscheiden bij stakeholders. Bouw zorgvuldig aan een onderlinge vertrouwensrelatie en investeer in een gedeeld gevoel van maatschappelijke relevantie van de innovatie.

Aan een gemeenschappelijke ambitie willen mensen graag (blijven) bijdragen. In de opbouwfase is intensieve communicatie een must, ook op het informele vlak.

Ondersteuning bij netwerken

Het is altijd goed om gedurende het opschalingsproces te blijven zoeken naar specifieke expertise die het team kan verrijken. Dat doe je bijvoorbeeld door aansluiting te zoeken bij platforms die werken met een mentorsysteem, zoals Rockstart en Zorginnovatie.nl. Of door persoonlijke (peer-to-peer) ondersteuning te zoeken bij een ervaren zorgondernemer in de zorg. Die vind je vaak in regionale netwerken van ondernemers en zorginnovatoren.

Andere bronnen zijn de agenda van het Ondernemersplein en de agenda voor netwerkbijeenkomsten op deze website.

Autoriteit Consument en Markt (ACM)

In de zorg wordt soms gezegd dat samenwerking niet mag of kan op grond van de mededingingsregels. Dat is vaak een misvatting. Als samenwerking in het belang is van goede patientenzorg, mag er veel wel. Op de site van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) kun je vinden waar je op moet letten als je gaat samenwerken.