1 00:00:03,360 --> 00:00:07,200 Mijn naam is Hans Ossebaard. Ik ben Adviseur Innovatie bij Zorginstituut Nederland. 2 00:00:07,560 --> 00:00:09,520 De zorgvernieuwers bedenken vaak een innovatie waarvan 3 00:00:09,520 --> 00:00:11,560 ze willen dat zoveel mogelijk mensen die gebruiken. 4 00:00:11,560 --> 00:00:14,760 Ze vragen zich vaak niet af: wie gaat er nu betalen 5 00:00:14,760 --> 00:00:17,480 voor mijn fantastische dienst of mijn fantastische product? 6 00:00:17,640 --> 00:00:21,200 De zorg is niet een gewone markt, dus dit is eigenlijk ook niet een gewone vraag. 7 00:00:21,840 --> 00:00:25,240 Ik ga in drie stappen vertellen wat je het beste vooraf kan bedenken. 8 00:00:28,080 --> 00:00:30,040 Zorg in Nederland wordt op drie manier betaald. 9 00:00:30,040 --> 00:00:33,000 Ofwel uit het basispakket, waarvoor iedereen verplicht verzekerd is, 10 00:00:33,000 --> 00:00:37,040 ofwel uit de aanvullende verzekering, ofwel out-of-pocket. Direct. 11 00:00:37,480 --> 00:00:41,360 Je moet zorgverzekeraars overtuigen van effectiviteit. 12 00:00:41,960 --> 00:00:43,480 Hoe doe je dat? Dat doe je met onderzoek. 13 00:00:43,480 --> 00:00:47,040 Goed onderzoek, onafhankelijk onderzoek, wetenschappelijk onderzoek. 14 00:00:50,600 --> 00:00:53,800 Daarvoor moet je samenwerken met universitaire onderzoeksgroepen 15 00:00:53,800 --> 00:00:56,800 en natuurlijk ook met wetenschappelijke beroepsverenigingen 16 00:00:56,800 --> 00:01:01,240 en uiteraard ook met patiënten, met zorgprofessionals 17 00:01:01,240 --> 00:01:03,760 en degenen die uiteindelijk met jouw innovatie gaan werken. 18 00:01:04,160 --> 00:01:06,640 Als zij niet overtuigd zijn, wordt het sowieso niks. 19 00:01:10,360 --> 00:01:12,040 De derde stap is kennis. 20 00:01:12,040 --> 00:01:14,920 Zorg dat je de regels van de innovatie-arena kent. 21 00:01:14,920 --> 00:01:16,880 Er zijn zoveel wetten en regels. 22 00:01:17,280 --> 00:01:20,320 Er zijn verschillende routes om je innovatie te realiseren. 23 00:01:20,440 --> 00:01:22,360 Zorg voor Innoveren kan je daarbij helpen. 24 00:01:22,360 --> 00:01:26,960 Zonder kennis van marketing, van communicatie, van planning, van fiscaliteit, 25 00:01:26,960 --> 00:01:29,240 van ICT, kom je niet ver. 26 00:01:29,680 --> 00:01:33,600 Anders blijft je doel een wens zonder plan.