Implementatiecoach helpt tele-logopedie: ‘We zitten in een stroomversnelling’

Spreekvaart is de logopediepraktijk die Monique Meulenkamp en Gertrude Punt- Stoopendaal in 2019 begonnen. Het online deel van die praktijk is nu volop in ontwikkeling. Daarvoor hebben de dames met een subsidie van Zorg voor innoveren de hulp van een implementatie- en opschalingscoach ingeroepen. Waarom kozen zij daarvoor en wat zijn hun ervaringen tot nu toe?

©Spreekvaart
Monique Meulenkamp (l) en Gertrude Punt-Stoopendaal

De logopediepraktijk van Monique en Gertrude heeft in de eerste ronde van de subsidieregeling Implementatie- en opschalingscoaching subsidie ontvangen. Samen met een implementatie- en opschalingscoach werken zij aan het succesvol en duurzaam implementeren van tele-logopedie. De coach helpt hen met advies en ondersteuning in het kiezen van het juiste online platform.
Het aanbieden van online behandelingen was een wens die al langer speelde, vertelt Monique. “Eén van de weinige voordelen van de Corona-tijd is dat we tele-logopedie in sneltreinvaart konden opstarten. We bieden de volledige logopedische zorg die we normaal face-to-face bieden, nu ook online aan.”

Hulp van een implementatiecoach

Een van de onderdelen waarbij de coach Monique en Gertrude ondersteuning biedt, is de rol die de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) speelt bij het de selectie van een platform. “Het thema AVG is niet onze core business maar speelt wel een belangrijke rol in de keuze,” vult Monique aan. Maar AVG is niet het enige thema waarbij de praktijk ondersteuning door een implementatie- en opschalingscoach nodig heeft. Het vinden van het geschikte platform betekent verschillende, belangrijke keuzes maken. Zo verschillen de platforms in mogelijkheden om de besturing over te geven en zijn ze niet allemaal even gebruiksvriendelijk. De keuze uit de verschillende opties is lastig: “Je beeldscherm en gekoppelde iPad delen, de cliënt de regie over jouw toetsenbord geven; al die dingen maken een behandeling makkelijker en zorgen ervoor dat je cliënt interactief kan meewerken. Het moet voor de cliënt meer opleveren dan alleen voor een schermpje zitten, anders laat je veel mogelijkheden liggen. We weten precies wat we nodig hebben om cliënten optimaal te bedienen maar worden graag in onze keuzes begeleid.”

Subsidieregeling Implementatie- en opschalingscoaching

Monique en Gertrude kenden de subsidieregeling van Zorg voor innoveren al via hun contacten en kwamen het ook tegen op de Rotterdam eHealth Academy. Monique: “We zitten nu in de vakantieperiode, alles ligt even stil. Maar onze coach heeft al een duidelijk beeld geschetst van wat ons programma mag en kan, wat er AVG-technisch mogelijk is; we krijgen veel feedback en adviezen.” Terwijl het project loopt, gebeuren er dingen waarop de praktijk inhaakt waardoor hun project en tele-logopedie op de kaart worden gezet. “Er gebeurt veel in onze praktijk en het is prettig dat we vanaf de zijlijn worden bijgestuurd. Iemand die met je meekijkt: kan dit wel en mag dit wel? Welke stappen moeten we zetten? Dat heeft een enorme meerwaarde. Deze subsidie helpt om de eerste belangrijke stappen te zetten; als we dit niet goed gronden dan heeft de rest van de uitwerking van het bedrijf ook niet zoveel zin.”

"We weten precies wat we nodig hebben om cliënten optimaal te bedienen maar worden graag in onze keuzes begeleid"

Online biedt nieuwe mogelijkheden

Volgens Monique hebben logopedisten het druk en nemen ze daardoor niet altijd de tijd om te innoveren. Dat is jammer, want Monique geeft aan dat mensen nu al zorg wordt onthouden. Alleen al binnen een van hun vestigingen staan 50 mensen op een wachtlijst voor behandeling: “Daarom bieden we mensen die niet op de vestiging van hun voorkeur terecht kunnen de keus voor een online behandeling. In het westen van Nederland is een tekort aan logopedisten maar we weten dat elders logopedisten nog ruimte hebben. Het zou mooi zijn als een collega aan de andere kant van het land via tele-logopedie onze patiënten kan helpen.”

Verrassingen

Bij de introductie van tele-logopedie ondervonden Gertrude en Monique een aantal verrassingen. Zo bleek dat ze door online behandelingen aan te bieden, mensen met een migratieachtergrond beter dan verwacht bereikten: het bleek dat het ze het als heel laagdrempelig ervaren. Met standaard fysieke behandelingen bereik je die doelgroep een stuk lastiger. Ook binnen de eigen organisatie liep het anders dan verwacht, voegt Monique toe: “Medewerkers van ons die eerst de meeste moeite hadden met aanpassen naar tele-logopedie, blijken nu de grootste voorstanders te zijn.”

Na het coachingstraject

De coaching heeft al een goede basis gelegd, vindt Gertrude: “Misschien dat we het traject al eind september kunnen afronden. Maar we willen verder; we gaan samenwerken met een tandarts. Die maakt een 3-d scan van het gebit van zijn patiënten. Als die uitwijst dat de druk van de tong te hoog is, verwijst hij door en wij pakken dan de verkeerde slikgewoonte aan. Normaal moest iemand daarvoor naar onze praktijk komen.
We denken aan innovaties die behandelingen effectiever en korter kunnen maken; veel voordeel voor de patiënt en het kost de gemeenschap minder. We willen bij de samenwerking met die tandarts ook een hogeschool betrekken en een volgend, gesubsidieerd project op te zetten. Want er is volgens ons nog veel winst te behalen.”

Hoe kan Zorg voor innoveren jou helpen?

Ben jij ondernemer en heb je ook interesse in een Implementatie- en opschalingscoaching? Bekijk dan de subsidieregeling; de tweede ronde opent op 1 september.
Zorg voor innoveren is het centrale aanspreekpunt vanuit de overheid voor zorginnovatoren. Op onze website vind je een kennisbank met informatie over het innovatieproces en een loket waar je direct je vraag over je zorginnovatie aan ons kan stellen. Samen met de vijf overheidspartijen achter Zorg voor innoveren proberen wij jouw vraag te beantwoorden. En als wij het zelf niet kunnen gaan we op zoek naar iemand die dat wel kan.
Op deze manier kom je altijd een stapje verder.