Kennisbank

Innovatieroutes naar de praktijk

Je kunt verschillende paden bewandelen om betalende klanten te vinden voor je innovatie. Deze paden noemen we innovatieroutes. We onderscheiden er vijf: de consumentenroute, de aanbiedersroute, de verzekeraarsroute, de gemeenteroute en de overheidsroute.

Maar wanneer zijn ze van toepassing? Waar moet je op moet letten en hoe kun je een mogelijke gebruiker en/of financier het beste overtuigen van de meerwaarde van jouw innovatie? Dat leggen we hieronder uit.

Bekijk hier de animatie over innovatieroutes in de zorg.

Welke overwegingen spelen er bij het kiezen van een route?

De keuze van de route is bepalend voor de tijd en middelen die geïnvesteerd moeten worden om jouw innovatie te vermarkten. Kies dus zorgvuldig welke route je het beste kunt bewandelen. De onderstaande interactieve webpagina over de innovatieroutes kan je helpen om de juiste route te kiezen. Door per route een korte vragenlijst in te vullen krijg je een advies op maat, waarin tevens wordt ingegaan op de bewijslast die je zult moeten verzamelen om partijen te overtuigen.

Invultool: ik wil weten welke route het beste past bij mijn idee.

Zorgvernieuwer financiering