Kennisbank

Cultuurverschillen en interculturele aspecten

Wil je zakendoen in het buitenland, dan moet je je verdiepen in het land van je keuze. Een goede voorbereiding is het halve werk en zorgt ervoor dat je niet voor (grote) verrassingen komt te staan. Het is echter zaak om meer te doen dan ‘alleen’ een oriëntatie op de wetten en regels, de stelsels en systemen en de mogelijke markten. Je moet ook je eigen positie en normen en waarden analyseren.

Stereotypen

Een Brit zal zijn kritiek altijd verpakken, een Italiaan hecht aan stijl en met Chinezen moet je vooral niet tijdens het eerste etentje al die ene grote deal willen sluiten. Wie internationaal samenwerkt, heeft zeker in het begin behoefte aan een paar eenvoudige en vooral eenduidige stelregels. Veel van de karakteristieken die we aan bepaalde landen of volken toeschrijven, kloppen in grote lijnen ook wel. In de meeste Aziatische landen moet je elkaar echt minimaal vijf keer gezien hebben, wil je überhaupt over zakendoen gaan praten.

Het gevaar is echter dat je mensen te snel een sticker opplakt, en je niet meer écht waarneemt hoe iemand communiceert of reageert. Ieder mens is tenslotte anders, en het kan best zo zijn dat je eigen collega op sommige punten meer van jou afwijkt dan een (potentiële) partner uit een ver buitenland.
Sta open voor verschillen in de manier waarop mensen werken, hoe landen ‘werken’ en hoe de gezondheidssector per land in elkaar zit.

Valkuilen

Er zijn enorme verschillen tussen landen als het aankomt op zorg. Nederlandse organisaties zijn vaak geneigd om eerst naar Duitsland te gaan. Daar hebben ze een goede infrastructuur, we begrijpen de taal (min of meer), en ook qua zorginnovaties zullen ze wel op ons lijken – het zijn tenslotte onze buren, toch?
Vergis je niet. Duitsland lijkt een voor de hand liggende stap, maar zelfs daar is de zorg al heel anders georganiseerd. Zo zijn ze in Duitsland veel conservatiever en daardoor voorzichtiger op het gebied van ontwikkelingen in ICT en eHealth. Zorg dat je weet wat de regels zijn en welke eisen er gesteld worden. Zo kun je op tijd rekening houden met bijvoorbeeld vereiste klinische studies. En misschien nog wel belangrijker: zorg ook dat je eigen diensten of producten goed beschermd zijn, bijvoorbeeld door een patent.

Ook cultureel gezien moet je rekening houden met grote verschillen. Nederlanders zijn recht door zee: wij willen vaak meteen weten wat iemand precies doet. In veel landen is het echter belangrijker om eerst te laten zien wie je bent en waar je vandaan komt. Waar woon je? Ben je getrouwd? Heb je kinderen? Mede aan de hand van die informatie wordt beslist over een eventuele samenwerking.

Nederlanders worden in het buitenland vaak gezien als bot. Het geven van je ongezouten mening over een dienst of product wordt vaak niet gewaardeerd.

Zorg dat je weet wat de regels zijn in een ander land, en welke eisen er gesteld worden. Zo kun je op tijd rekening houden met bijvoorbeeld vereiste klinische studies.

Gebaseerd op de ervaringen en observaties van meer dan 500 Nederlandse MKB’ers heeft de TFHC een ‘workshop’ ontwikkeld waarin zij onder andere de Top 10 valkuilen hebben geformuleerd waarmee bedrijven te maken krijgen. De 3 meest voorkomende valkuilen bij internationalisering volgens Peter Post, directeur van Task Force Health Care, zijn:

  • No focus - Wees niet te opportunistisch en zorg voor een structurele benadering van international business.
  • The elevator pitch – Strooi tijdens een pitch niet zomaar met features en feiten. Wat vindt de CEO van het bedrijf écht interessant? Wat kun je voor hen betekenen, hoe kunnen ze met jouw idee geld besparen of winst maken?
  • No (proper) follow up – Naar het buitenland gaan is nog niet eens zo moeilijk. De echte uitdaging zit hem in wat je precies gaat doen als je daar eenmaal bent. Heb je alles goed uitgedacht?

Hulptroepen

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) kan helpen bij het oriënteren op buitenlandse markten. Via de landenpagina’s op www.rvo.nl is alles te vinden over handelswetgeving, sectoren en subsidies in het buitenland. Naast informatievoorziening via de website kun je eenvoudig contact opnemen met de RVO voor informatie op maat; bijvoorbeeld door een gratis adviesgesprek, specifieke landeninformatie of een landenvergelijking, informatie over tenders in het buitenland, en meer.

Daarbij voorziet Task Force Health Care (TFHC) in marktrapporten, landenscans en benchmarks
die een gedetailleerd beeld weergeven van zorgsystemen in verschillende landen wereldwijd.

Zie TFHC Worldwide.

Zorgvernieuwer internationaal