Kennisbank

Samenwerken

Wil je succesvol internationaliseren, dan zijn de juiste partners van groot belang. Ambassadeurs en distributeurs, bijvoorbeeld. Maar wat maakt iemand de ‘juiste’ partner? En waar vind je die?

Netwerken

Het sleutelwoord is: netwerken. Zeker op internationaal niveau is ‘via-via’ vaak de snelste route naar kandidaten voor je samenwerkingsverband. Benader een potentiële partner op aanraden van iemand in je netwerk, via informele contacten en op (internationale) congressen of andere bijeenkomsten. En klop zeker weer aan bij iemand met wie je eerder een goede ervaring hebt gehad.

Er bestaan  verschillende programma’s en ondersteuningsmogelijkheden om organisaties te helpen met het introduceren, opbouwen en uitbreiden van het netwerk, zowel vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) als daarbuiten. Bijvoorbeeld het Buitenlandnetwerk. Het Buitenlandnetwerk ondersteunt bij internationale handel, investeringen, onderzoek en samenwerking. In vrijwel elk land ter wereld zijn één of meer Nederlandse vertegenwoordigingen te vinden. De verschillende onderdelen van het buitenlandnetwerk werken nauw samen. Kijk voor meer informatie op www.rvo.nl.

Distributeur

Zoek een distributeur met ervaring in jouw markt en producttype. Ook niet onbelangrijk: vind er een die internationale ervaring heeft, en een goed netwerk. Overschat connecties niet en ga niet klakkeloos in op elk aanbod. Het is leuk dat je iemand kent in het buitenland en het kan handig zijn, maar wees realistisch en kritisch. Denk goed na of iemand écht wat voor je kan betekenen. Wees ook alert. Lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan is dat ook vaak zo!

Ambassadeur

In de internationale zakenwereld bestaat een zekere sociale controle. Dit betekent vaak dat je een lokale ambassadeur nodig hebt. Die kan jou introduceren op de lokale markt, maar ook fungeren als aanspreekpunt voor potentiële partners. Zo win je sneller vertrouwen.

Andere rollen

Agenten, productiepartners, kennispartners, ontwikkelpartners, klanten, eindgebruikers, lokale en regionale overheid – over de gehele keten van onderzoek-ontwikkeling-productie-export kan samenwerking gezocht worden. Op al deze terreinen zijn er ondersteuningsmogelijkheden vanuit TFHC en RVO.

De Task Force Health Care (TFHC), het platform voor de Nederlandse Life Sciences & Health (LSH) sector, zet zich in om de internationale gezondheidszorg te verbeteren door de juiste mensen met elkaar in contact te brengen. Al meer dan 20 jaar ondersteunen zij Nederlandse bedrijven, kennisinstellingen, NGO’s en de overheid bij het internationaliseren en exporteren. De ondersteuning bestaat uit het voorzien van marktinformatie, identificeren en opvolgen van kansen en advisering.

Bovendien heeft de TFHC in de afgelopen vijf jaar meer dan 85 activiteiten georganiseerd in meer dan 30 landen en zo meer dan 1000 Nederlandse organisaties verbonden met meer dan 10.000 internationale beslissers in de gezondheidszorg sector. Kijk voor meer informatie en contact op www.tfhc.nl.

Tot slot is de TFHC ook initiatiefnemer en uitvoerder van de Health~Holland Guide, het meest ingezette- en gebruikte internationale promotiemiddel van de Topsector Life Sciences & Health.

De RVO kan ook helpen bij het vinden van de juiste zakenpartners en meer. Zij geven advies en helpen bij het opstellen van een plan van aanpak of een projectplan naar aanleiding van je internationaliseringswensen en –doelen. Op het gebied van samenwerking kan RVO helpen bij partnersearch, matchmaking, missies, scans, vouchers, enzovoorts. RVO werkt nauw samen met organisaties en collega’s in het buitenland en beschikt over een groot netwerk en een databank vol waardevolle informatie. Kijk voor meer informatie en contact op www.rvo.nl/.

Zie voor meer informatie het Kennisbankonderwerp Samenwerking.

En dan?

Als je een groep (potentiële) partners om je heen hebt verzameld, kun je niet meteen voluit gaan. Neem de tijd om te bouwen aan de samenwerking. De kunst is om de verschillende belangen en waarden aan elkaar te koppelen en zo de gewenste win-winsituatie te creëren. Ga de ‘onderhandeling’ op een open manier in. Stel niet meteen heel strikte eisen, maar creëer een vruchtbare voedingsbodem, bijvoorbeeld via een gedeeld gevoel van maatschappelijke relevantie wat betreft de innovatie waaraan je samen wilt werken.

Samengevat

  • Durf! Nederland is een goed land om te starten, maar te klein om echt te groeien. Onthoud dat er geen enkel land is waar geen gezondheidszorg is.
  • Focus: weet goed waar je heen wilt, stippel een pad uit en werk daarnaartoe.
  • Wees bereid om af te wijken van je pad als het niet blijkt te werken.
  • Wees kritisch: kan die connectie écht wat voor mij betekenen? Gaat deze deal me écht verder helpen? Past mijn product of service wel bij het land waar ik heen wil?
  • Bereid je voor! Een goed begin is het halve werk. Zo voorkom je dat je halverwege opnieuw moet beginnen omdat je net die ene vereiste studie mist.
Zorgvernieuwer internationaal