Nieuws

Innovatiecafé internationalisering 21 september: ‘Selecteer heel kritisch met wie je in zee gaat’

06-09-2017

‘Om jouw product internationaal aan de man te brengen, is de juiste distributiepartner essentieel. Maar hoe vind je die?’, zegt Bart van den Berg, CEO van Diagnoptics, vooruitlopend op zijn succesverhaal op 21 september tijdens het Innovatiecafé Internationalisering.

Bart van den Berg is een van de drie oprichters van Diagnoptics. Het in Groningen gevestigde bedrijf begon in 2003 met het ontwikkelen van slimme, snelle en universeel bruikbare diagnose-apparatuur. Inmiddels bestaat het team uit 25 man en wordt een omzet van een paar miljoen op jaarbasis gedraaid. ‘Onze AGE Reader wordt in duizenden klinieken en ziekenhuizen gebruikt. Van Rusland tot Spanje, van China tot Israël. Ja, best iets om trots op te zijn’, zegt Bart.

Wat vertel je als je met een Chinese topgeneesheer in de lift staat?

‘De AGE Reader diagnosticeert in 12 seconden het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Dat is niet alleen sneller dan andere methoden, het is ook zeer patiëntvriendelijk. Er hoeven geen ingewikkelde tests te worden uitgevoerd. Het apparaat voert slechts een lichtmeting op de huid uit waar de patiënt niets van merkt. Het kan overal en op elk gewenst moment worden gedaan. Daarnaast is de AGE Reader door iedereen eenvoudig te gebruiken, uitvoerig gevalideerd en in gebruik in achttien landen in Azië en Europa.’

Hoe zijn jullie zover gekomen?

‘We wisten vanaf het begin dat we internationaal zouden gaan. Dat moet ook wel. De investeringen die je doet, zijn hoog. Nederland is een kleine, streng gereguleerde markt, met minder ruimte voor nieuwe producten dan in andere landen. Neem Duitsland. Dat is een markt waar veel meer mensen privaat verzekerd zijn en waar artsen meer dan hier zelfstandig keuzes maken als het gaat om de zorg die ze aanbieden. Dat biedt een bedrijf als het onze aanzienlijk meer kansen.’ 

Hoe verover je zo’n markt? 

‘Dat is een complex spel van opinion leaders identificeren en benaderen, zorgen dat ze je product proberen en zich er lovend over uitlaten, op de juiste congressen aanwezig zijn, etc. Essentieel is dat je de distributiepartner vindt die jou het beste kan vertegenwoordigen.’

En hoe vind je die?

‘Wat wij hebben geleerd: juist de distributiepartner die aanvankelijk kritisch is, zal uiteindelijk een betere partner voor je zijn, dan de partij die meteen roept: ‘leuk, gaan we doen’. Snelle deals leiden zelden tot echt succes. Hoe je het verder aanpakt, dat vertel ik je tijdens het Innovatiecafé.’

Kom naar het Innovatiecafé internationalisering!

Hoe kun je als zorgvernieuwer gebruik maken van de kansen die internationalisering biedt? Wat zijn de ervaringen van ondernemers? Welke ondersteuning biedt de overheid rond internationalisering? Tijdens het Innovatiecafé van Zorg voor innoveren op 21 september 2017 komen deze en andere vragen aan bod. Aanmelden kan hier.

Tips?

Heeft u een tip voor nieuws? Laat het ons weten via zvi@zonmw.nl.

Zorg voor innoveren poppetje