Nieuws

Innovatiecafé internationalisering op 21 september: ‘Kijk eens verder dan Duitsland en België.’

14-09-2017

‘Zo gauw een Nederlandse startup écht zijn zinnen zet op export, zie je binnen vijf jaar dat 90 procent van de omzet uit het buitenland komt. In onze ogen zegt dat alles’, zegt Peter Post, Managing Director van de Task Force Health Care (TFHC).

Peter spreekt op 21 september het Innovatiecafé Internationalisering, waar je andere zorginnovators kunt ontmoeten én waar je kunt profiteren van de faciliterende raad en daad van onder anderen de Task Force Health Care (TFHC). Hij wil maar zeggen: ‘Nederland is een uitstekend testland voor zorginnovaties. Maar het is ook een kleine, consoliderende en overgereguleerde markt. Dus als jij als zorgondernemer op de lange termijn wilt groeien en financieel zelfredzaam wilt zijn, dan moet je wel naar het buitenland.’    

Zijn onze kansen in het buitenland echt zo groot?

‘De afgelopen vijf jaar zijn we ons gelukkig gaan realiseren dat Healthcare niet alleen over kosten en maatschappelijke problemen gaat, maar ook een economische sector is waarmee je geld kunt en mag verdienen. Nederland is altijd gericht geweest op een sterk eigen zorgstelsel bouwen. Met succes. We geven het zelf niet graag toe maar we hebben een goed functionerend ‘zorgsysteem’ én ‘ecosysteem’ waarin overheden, ziekenhuizen, verzekeraars, onderzoekers en ondernemers samenwerken. We zijn een broedplaats van zorginnovaties en bezetten internationaal topposities als het gaat om bijvoorbeeld ouderenzorg, mentale zorg, eerstelijnszorg, value based healthcare, revalidatie en E-Health. Je kunt bijna zeggen: het zou ‘egoïstisch’ zijn om dat voor onszelf te houden.’ 

Voorbeeld?

‘Wij zijn wereldkampioen ‘schone lucht in operatiekamers’. Waarom? Omdat we in Nederland inmiddels weten dat schone lucht - dankzij geavanceerde ICT, apparatuur, goede werkprocessen én goed gebouwde OK’s - kan leiden tot een reductie van complicaties tot wel 30 procent. Van over de hele wereld komen ze kijken hoe we dat aanpakken. Zo zijn er tal van specifieke Nederlandse slimme oplossingen waarmee we de wereld kunnen helpen en die we dus kunnen exporteren.’

Wat ga je op 21 september vertellen over hoe je innovaties verkoopt?

‘Ik ga onder meer in op de valkuilen als je naar het buitenland wilt. Tip 1: Kijk eens verder dan Duitsland en België. Die neiging is heel groot onder Nederlandse ondernemers. Want, denkt men: dicht bij huis, geen taalbarrière, vergelijkbare cultuur. Begrijp me niet verkeerd: Duitsland is absoluut vol kansen, maar het zakendoen en de toegang tot de markt kunnen in de praktijk enorm tegenvallen. Hoe dat precies zit, vertel ik tijdens het innovatiecafé. Dan zal ik ook vertellen waarom Denemarken en landen als Kenia en Colombia misschien wel veel interessanter en kansrijker zijn.’

Wat is verder het aandeel van TFHC op 21 september?

Wij zijn als Task Force Health Care al twintig jaar bezig en in de afgelopen vijf jaar heb ik alleen al 500+ zorgondernemers voorbij zien komen. Ik durf wel te zeggen dat wij jou zeer goed kunnen faciliteren en begeleiden. Zo goed, dat je de stappen die je anders in vijf jaar zou maken, nu in twee jaar kunt maken. Dus graag tot 21 september bij het Innovatiecafé Internationalisering!’

Kom naar het Innovatiecafé internationalisering!

Hoe kun je als zorgvernieuwer gebruik maken van de kansen die internationalisering biedt? Wat zijn de ervaringen van ondernemers? Welke ondersteuning biedt de overheid rond internationalisering? Tijdens het Innovatiecafé van Zorg voor innoveren op 21 september 2017 komen deze en andere vragen aan bod. Aanmelden kan nog.  

Tips?

Heeft u een tip voor nieuws? Laat het ons weten via zvi@zonmw.nl.

Zorg voor innoveren poppetje