Nieuws

‘Marketing is nu superbelangrijk – maar we zijn maar met z’n tweeën’

01-11-2018

Het idee voor het LevendBoek – een tablet die dementerenden activeert – ontstond in de zomer van 2015. Na een succesvolle pilotfase van twee jaar, staan interactieontwerper Maurice Markslag en zijn VidiNexus nu voor de opschalingsfase. Hoe schaal je op? Waar loop je tegenaan? Maurice vertelt het tijdens de informatiebijeenkomst “Wie gaat dat betalen?” op 26 november.

Zoals veel echt goede ideeën ontstond het idee voor LevendBoek uit een persoonlijke situatie. De vader van Maurice Markslag leed aan dementie en verbleef in een verzorgingshuis. Maurice: ‘Ik zag dat hij zich verveelde. Ik voelde me schuldig dat ik niet vaak genoeg langskwam. Plus, als ik er was, dan waren we betrekkelijk snel uitgepraat. Ik wilde iets bedenken dat hem zou helpen bij het contact met de buitenwereld en dat hem zou kunnen activeren. Zo maakte ik de eerste schetsen voor LevendBoek.’

Diepgaande herinneringen

LevendBoek is een tablet die social mediaberichten en persoonlijke documenten en beelden integreert in een omgeving die bij de gebruiker herkenning en plezier oproept. Bijvoorbeeld Facebook-posts van de vakantie met de kleinkinderen. Kattenfilmpjes op Youtube omdat Oma zo van poezen houdt. Foto’s uit de verkeringstijd. Een playlist met liedjes van vroeger. Leuke berichten van de dochter in Canada. De tablet is eenvoudig in het gebruik. Een cliënt kan het apparaat zelfstandig hanteren of samen met de verpleegkundige of een familielid gebruiken.

Maurice: ‘Je hebt echt op een andere manier contact. Het gaat dieper dan wanneer je gewoon met elkaar zit en bijvoorbeeld een oud fotoalbum doorbladert. We zagen in de pilotfase duidelijk dat de tablet bij de testpersonen op een diepgaande manier herinneringen en activiteit oproept.’

Klein consortium

Voor de pilotfase wist VidiNexus een ‘consortiumpje’ op te tuigen, zoals Maurcie het noemt. Daarin deden mee zorgorganisatie ZorgAccent, het expertisecentrum voor dementie van Hogeschool Windesheim en de provincie Overijssel. ZorgAccent zorgde voor de zorgprofessionals en cliënten, Windesheim zorgde voor de tests, Overijssel voor de financiële ondersteuning.

Conclusie? Een goed product, in eerste instantie gericht op de B2B-markt. ‘Maar’, zegt Maurice, ‘we horen ook vaak van particulieren dat ze LevendBoek graag willen kopen. In B2C liggen dus ook kansen. Maar voor beide markten geldt dat er een flinke marketinginspanning nodig is om die kansen te pakken. Daar staan we nu dus voor. Hoe pakken wij dat als tweemans-bedrijf op? Waar vinden we geschikte partners? Is er financiering mogelijk voor de implementatiefase? Welke kansen liggen er in het buitenland? Ik vertel daar op 26 november graag meer over. Maar ik kom ook zeker om kennis, tips en contacten op te doen, waarmee we LevendBoek weer een stap verder kunnen brengen.’

Tips?

Heeft u een tip voor nieuws? Laat het ons weten via info@zorgvoorinnoveren.nl.

Zorg voor innoveren poppetje