A&A Thuiszorg: samenwerking voor integrale persoonsgerichte zorg is van groot belang

Jan-Willem Hoogeweegen is oprichter en directeur van A&A Thuiszorg. Twee jaar geleden spraken we hem over de bijzondere manier waarop de instelling thuishulp biedt. Met bijzondere aandacht voor de klik tussen de oudere en de zorgverlener. Een aanpak waardoor cliënten zich meer op hun gemak voelen bij een vaste medewerker die ook lange tijd blijft. Tijdens een eerder subsidietraject (ronde 8 van de originele IOC-regeling) hielp een coach hun benadering beter bekend te krijgen en te laten groeien. Hoe is die beweging sindsdien verlopen?
‘We zijn enorm gegroeid in aantal cliënten, begint Jan-Willem enthousiast. ‘En ook in het aantal medewerkers. We hebben sinds begin dit jaar ook een WMO-contract met de Gemeente Rotterdam. En ook in Utrecht groeien we goed.’
A&A Thuiszorg heeft contracten met zorgkantoren voor de WLZ en contracten met gemeenten voor de Wmo. Daarnaast werkt A&A Thuiszorg met steeds meer andere zorgorganisaties samen, via modulair pakket thuis (mpt) of via onderaannemerschappen. A&A Thuiszorg levert hierbij de laag complexe zorg: hulp bij het huishouden, begeleiding en in een aantal regio’s ook persoonlijke verzorging. Hierbij is persoonlijke aandacht van groot belang. Daarnaast leveren verpleegkundigen en verzorgenden (V&V)-organisaties dan met name de voorbehouden handelingen. Samen wordt zo integrale persoonsgerichte zorg geleverd.
Zorgen rond Wmo-bezuinigingen en inzet volledig pakket thuis
Maar toch heeft Jan-Willem zorgen. Die gaan over bezuinigingen en de inzet van een bepaald zorgpakket. ‘Gemeenten moeten enorm bezuinigen en dat doen ze onder andere op de Wmo. Waar twee jaar geleden een oudere vaak nog 3 uur per week huishoudelijke hulp kreeg, is dat nu veelal minder. Dat is minder fijn voor de ouderen en voor de medewerkers, en vormt voor ons als organisatie een uitdaging.’
Daarnaast beperkte de opkomst van het volledig pakket thuis (vpt) de samenwerking tussen organisaties. Ons gesprek van 2 jaar geleden ging over regionale samenwerking. Samenwerken met andere zorgaanbieders is bij vpt een stuk lastiger omdat maar één partij kosten mag declareren. Theoretisch zou een zorggaanbieder een andere partij als onderaannemer kunnen nemen om bepaalde taken te vervullen. Maar dat levert veel administratie op en daar voelen veel zorgorganisaties minder snel voor. Waar zorgorganisaties eerder de begeleiding en huishoudelijke ondersteuning via modulair pakket thuis (mpt) door ons of andere partijen lieten doen, willen ze dat bij vpt vooral zelf doen. Ook casemanagers die veelal de cliënten naar ons verwijzen, zijn vaak niet enthousiast over vpt. Want zij worden vaak niet meer betaald uit dat vpt-pakket. In die gevallen neemt het vpt-team alle taken over. Deze veranderende inzet van de casemanager dementie kan gevolgen hebben voor de continuïteit van de zorg en ondersteuning.
‘Inmiddels zien we dat meerdere zorgkantoren terughoudend zijn geworden ten aanzien van vpt, en meer inzetten op mpt, zeker in de wijk,’ constateert Jan-Willem.
Nieuwe tools
In de achtste ronde van de Implementatie en Opschalingscoaching Ouderen Thuis werd A&A Thuiszorg ondersteund door een coach bij het implementeren en opschalen van een tool die bijdraagt aan de principes van ‘Passende Zorg’. De tool biedt aanknopingspunten voor persoonlijke gespreksstof vanuit informatie over de cliënt, zoals hobby’s en welke muziek zij leuk vinden. De methodiek is een positieve persoonlijke benadering; hoe zou je dag als hulpvrager nog prettiger kunnen worden ondersteund op basis van je persoonlijke behoeften? Meer zorgverleners zetten de tool inmiddels vaker in, bij meer cliënten. Hierdoor krijgen de cliënten nog betere begeleiding en nog meer levensvreugde.
Jan-Willem: ‘Verder gebruiken we de Primio app al ruim anderhalf jaar. Medewerkers vinden in deze mobiele leerapp voor zorgmedewerkers allerlei korte en eenvoudige informatie. En kleine leermodules om de medewerkers verder te ontwikkelen en sterker in hun schoenen te hebben staan bij de cliënten’.
“Dankzij de coach hebben we diverse zorgorganisaties, zorgkantoren en gemeenten gesproken. Wat we tijdens dit traject geleerd hebben, is het belang van samenwerking met al die partijen.”
Meer innovaties
Dat A&A Thuiszorg innovaties omarmt, mag duidelijk zijn. ‘We zijn een jaar geleden gestart met spraakgestuurd rapporteren,’ licht Jan-Willem toe. ‘Dat scheelt een hoop handwerk en leidt ook tot betere rapportages; medewerkers en cliënten kunnen het ook samen doen. We werken ook met automatische medicijndispensers. Daarnaast bekijken we wat we met AI kunnen doen. Onlangs hadden we een bijeenkomst van Vilans die van alles aan het onderzoeken is met zorgorganisaties rond AI in de zorg. Alles om de organisatie efficiënter te maken, en natuurlijk ook om medewerkers en cliënten gelukkiger te maken.
En we hebben een nieuwe IOC-aanvraag ingediend. Die gaat over Samen beslissen over de inzet van digitale zorg; die ontwikkeling zien we natuurlijk aankomen. We vinden het belangrijk daarover met cliënten, mantelzorgers en onze medewerkers het gesprek aan te gaan.’
Mensenwerk
De klik tussen medewerker en cliënt centraal stellen, lijkt heel simpel. Waaraan dankt deze benadering van A&A Thuiszorg zijn succes? Jan-Willem: ‘Het belangrijkste is dat coördinatoren, planners en ondersteuners, goed contact hebben met de medewerkers. Wij moeten goed luisteren, waardoor medewerkers zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Daardoor geven onze medewerkers de beste aandacht aan cliënten, luisteren wat er speelt bij de cliënten en spelen daar goed op in. Die zich dan ook gehoord voelen en de juiste ondersteuning krijgen. Ondanks alle innovaties is het toch vooral mensenwerk.’
Een oproep
A&A Thuiszorg heeft de afgelopen 2 jaar veel ervaring opgedaan en heeft nieuwe cliënten weten te bereiken. Is er toch iets dat Jan-Willem achteraf anders had willen aanpakken? ‘Ik denk dat we gedaan hebben wat we konden,’ verklaart hij. ‘Gezien de flinke groei van het aantal cliënten; daar hebben we de organisatie ook op uitgebreid, op alle niveaus.’
Wat ziet Jan-Willem als de grootste uitdaging voor zijn instelling? ‘Gemeenten, zorgkantoren en zorgorganisaties hebben een gemeenschappelijk belang, namelijk passende zorg bieden aan cliënten. Die zorg bestaat uit twee componenten. Enerzijds de laag complexe hulp, begeleiding en persoonlijke verzorging. Dit is het grootste deel van de zorgtijd en hierbij is persoonlijke aandacht en een klik tussen de cliënt en de medewerker van groot belang. Hierin is A&A Thuiszorg gespecialiseerd. Daarnaast komt op een gegeven moment bij cliënten ook meer complexe zorg, de voorbehouden handelingen. Deze zorg met protocollen wordt geleverd door V&V-organisaties met wijkverpleging.
De uitdaging is goede afspraken over de samenwerking tussen A&A Thuiszorg en deze zorgorganisaties te maken, zowel met die zorgorganisaties als met de zorgkantoren. We zien deze steeds vaker tot stand komen, waarmee we een flink aantal cliënten al goede zorg kunnen bieden. Maar voor veel cliënten bestaat nog wel de uitdaging om die samenwerkingen tot stand te brengen. Zowel bij ons als bij andere organisaties. Ik nodig organisaties van harte uit om contact met mij op te nemen om te kijken hoe we samen integrale persoonsgerichte zorg kunnen leveren.’