In de praktijk brengen

Een kleinschalig vooronderzoek in de praktijk is een fantastische manier om het water te testen voor je erin springt. Het is de meest gangbare methode om de toepasbaarheid van digitale zorg in een echte omgeving te testen. Alternatieve benaderingen omvatten de BISS-methodologie en het inzetten van een label als organisatiestructuur. De keuze voor de optimale testmethode voor digitale zorg hangt sterk af van je organisatie en de context waarin deze zich bevindt.

Organisatievorm: kleinschaling vooronderzoek in de praktijk

Ga je een kleinschaling vooronderzoek (pilot) in de praktijk uitvoeren? Begin dan met een interne proefronde met je team. Creƫer hiervoor frequente gebruikersscenario's en wissel rollen af tussen medewerker en patiƫnt. Het kan nuttig zijn om te zoeken naar manieren om zorgtechnologie te saboteren, om zo inzicht te krijgen in mogelijke weerstanden. Zo kun je ook zien wat er nog verbeterd moet worden. Praat ook met collega's over situaties in de praktijk waarbij je problemen tegenkomt waarvoor je geen directe oplossing hebt. Onderzoek de instinctieve reacties, hoe je zou reageren, en wat er nodig is om van de ervaring te leren en herhaling te voorkomen. Door deze gebruikersscenario's te doorlopen, vergroot je je ervaring in een veilige omgeving en start je beter voorbereid aan de daadwerkelijke pilot met bijvoorbeeld patiƫnten.

Organisatievorm: BISS

De Noord-Koreaanse BISS-methode staat voor Because I Say So. In veel gevallen werkt dit in Nederland minder goed, maar afhankelijk van de situatie kan deze methode soms erg effectief zijn. Bijvoorbeeld als de verandering een verplicht nummer is. Neem bijvoorbeeld een veiligheidsupdate van een applicatie/ systeem, een nieuwe richtlijn of de AVG. Een mildere variant van de BISS-methode is bijvoorbeeld je organisatie voorbereiden op een nieuw elektronisch cliĆ«nten-/patiĆ«ntendossier. Door op een gezette datum het oude systeem uit te schakelen en het nieuwe in te schakelen ā€˜dwingā€™ je af het nieuwe systeem te gaan gebruiken.

Organisatievorm: label

Merk je dat er binnen je eigen organisatie weinig openheid is voor digitale zorg? Dan kan het opzetten van een nieuw label of afdeling een geschikte setting zijn om zorgtechnologie te testen. In deze variant maak je ruimte voor de nieuwe dienstverlening door deze (deels) los te koppelen van de bestaande organisatie. Je hoeft hierdoor minder tijd te besteden aan het overtuigen van tegenstanders en je werkt voornamelijk met voorstanders van de nieuwe dienstverlening. Dit maakt het eenvoudiger om de zorginnovatie te organiseren en te profileren. Maar onderschat niet de inspanning die nodig is om deze organisatiestructuur op te zetten. Deze aanpak is vooral geschikt voor drastisch vernieuwde dienstverlening, zoals een GGZ-instelling die een overwegend online behandelaanbod wil introduceren. Uiteraard kan het nog steeds verstandig zijn om eerst een pilot te doen.