Patiënt centraal

PatiĆ«ntenparticipatie ā€“ het samenwerken met patiĆ«nten bij zorgvernieuwing ā€“ is dĆ© manier om innovaties beter te laten landen in de praktijk.

Niet alle vernieuwing is ook per se een verbetering. Zinnige innovaties leiden tot zinnige zorg, die beter past bij de behoeften van de patiƫnt en die onder meer leidt tot minder onnodige zorg en minder verspilling.

Het is zinvol om potentiƫle innovaties in een experimentele setting uit te proberen en patiƫnten daarbij nauw te betrekken; in ontwerp, ontwikkeling Ʃn uitvoering. Dat zorgt er mede voor dat een vernieuwing bij een succesvolle uitkomst uiteindelijk kan landen in de kwaliteitsstandaarden in de zorg.

De Participatieladder: van meepraten tot co-creƫren

Een handig hulpmiddel bij de keuze van de meest geschikte vorm van participatie is de participatieladder. Hoe hoger op de ladder, hoe meer invloed patiĆ«nten krijgen. De eerste drie treden (informeren, raadplegen, en adviseren) vallen onder de noemer ā€™consulterenā€™ van patiĆ«nten. Op de laatste drie treden (adviseren, partnerschap en regie bij de patiĆ«nt) hebben patiĆ«nten een actieve inbreng en nemen zij zelf (ook) initiatief. Steeds meer zorgvernieuwers proberen die hoogste trede te halen als het gaat om het betrekken van patiĆ«nten. Zij streven naar co-creatie.

Handreiking voor patiƫntenparticipatie bij de ontwikkeling van digitale zorg

Digitale zorg, ook wel e-health genoemd, wordt alleen goed gebruikt als patiƫnten deze nuttig, gebruiksvriendelijk en veilig vinden. Patiƫnten betrekken lijkt daarom een open deur. Maar hoe organiseer je samenwerking met patiƫnten? Waar moet je rekening mee houden? Deze handreiking geeft antwoord op zulke vragen. Met praktische aanbevelingen, praktijkvoorbeelden en tips.

De handreiking is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van digitale zorg: opdrachtgevers, financiers, projectleiders, zorgverleners, ontwerpers, tekstschrijvers, ontwikkelaars en natuurlijk ook patiƫnten(vertegenwoordigers).