Kennisbank

Mijn innovatie kan de markt op

Wie de patiënt vanaf het begin betrekt, creëert een stevig draagvlak voor het gebruik van de innovatie in het dagelijks leven. Of in de praktijk van professionals. Tevreden patiënten – en mantelzorgers en zorgverleners – zijn de beste ambassadeurs voor je innovatie. Maar deze loyaliteit vraagt om investeren in je relaties. Stel jezelf steeds de vraag: what’s in it for them?

Enkele lessen uit de praktijk

What’s in it for them? Het is belangrijk dat de patiënt weet waarom hij meewerkt en wat er met zijn bijdrage wordt gedaan. Het is een kwestie van halen én brengen. Natuurlijk: als de innovatie slaagt, wordt de patiënt er ook beter van. Maar ook het samenwerkingsproces zélf moet iets opleveren. Dat begint met het samen vaststellen van de doelen van het proces. Dat maakt alle betrokkenen samen verantwoordelijk en zorgt voor een gedeeld gevoel van succes als het lukt. Houd het doel haalbaar, maar leg er ook ambitie in. De patiënt wordt zo van ‘meedenker’ tot serieuze  samenwerkingspartner.

Vernieuwen is een kwestie van vallen en opstaan, volhouden, en samen met betrokken patiënten bedenken hoe je weer verder kunt. Beschouw het innovatieproces als een gezamenlijk traject en zet in een tijdlijn wanneer patiënten iets kunnen verwachten. Zoals: een uitnodiging voor een bijeenkomst, of documenten om te becommentariëren. 

Bespreek samen hoe je elkaar in de tussentijd op de hoogte houdt en hoe iedereen betrokken blijft. Plan evaluatiemomenten en beoordeel met elkaar of je nog op de goede weg zit. Wat zijn de resultaten tot nu toe? Welke factoren belemmeren het proces? Wat kan helpen om bij te sturen?