Internationalisering

Zorginnovatie is urgent en er gebeurt veel in de markt. Nederlandse zorginnovatoren ontwikkelen zich snel en weten de weg naar het buitenland ook snel te vinden. Wanneer de basis in Nederland is gelegd, is het tijd voor groei. Nederland is een goed land om innovatie in uit te rollen, maar kan te klein zijn voor de ambitieuze plannen van ondernemers. Daarom is het essentieel om te weten wat je te wachten staat wanneer je je biezen pakt en naar het buitenland vertrekt met jouw zorginnovatie. In dit onderdeel van de kennisbank vind je informatie over hoe je de internationalisering van jouw zorginnovatie kunt aanpakken, wat je allemaal moet weten en waar de informatie vindt die je nodig hebt om succesvol te zijn in het buitenland. Succes!

Meer dan exporteren

Bij internationaliseren denk je al snel aan het exporteren van in Nederland ontwikkelde innovaties, goederen of oplossingen. Maar internationaliseren kan veel eerder in het proces van waarde zijn. Denk bijvoorbeeld aan samenwerken met een internationale partner tijdens het ontwikkelen van jouw zorginnovatie. Ook voor ontbrekende of complementaire kennis, expertise en funding kun je in het buitenland terecht. Zit jouw innovatie in de ontwikkelfase? Dan is het slim om al rekening te houden met specifieke markten en bijbehorende eisen in het buitenland. Zo kom je later niet voor verrassingen te staan. Lang niet alles is namelijk een-op-een te implementeren in het buitenland.

Tips, tools en informatie

In dit onderdeel van de kennisbank vind je tips, tools en informatiebronnen die je nodig hebt voor jouw internationale avontuur. Plus concrete tips van de globetrotters die je al voorgingen. Zo vind je hier informatie over voor welke aanpak je kunt kiezen om jouw zorginnovatie naar het buitenland te brengen en tips over hoe je je het beste kunt oriënteren op de buitenlandse markt. Want hoe vind je geschikte partners om mee samen te werken? En hoe ga je om met cultuurverschillen? In dit stuk van de kennis markt leer je hoe je op het juiste moment, over de juiste ‘inside information’ beschikt, die jouw helpt om jouw gekozen internationale markt te bestormen.