Innovatiecafé: van vraaggestuurd innoveren naar praktische oplossingen

In het Bartholomeus Gasthuis in Utrecht kwamen op woensdag 8 oktober, zorgprofessionals, ondernemers en innovators samen om te ontdekken hoe zorginnovatie kan worden omgezet van theoretisch denken naar praktische oplossingen. Het Innovatiecafé, georganiseerd door Zorg voor Innoveren en Zorginnovatie.nl, was een middag vol inzichten, inspirerende praktijkverhalen en nieuwe connecties.
Persoonlijke verhalen als inspiratie voor innovatie
De tweeling Rick en Vincent Eurlings van Aumens presenteerden hun innovatie voor dementiezorg: het Welthuis Kompas. Dit project is geïnspireerd door het persoonlijke verhaal van de grootvader van hun professor die in de beginfase van dementie zat. Bij hem was de wens groot om een stuk autonomie te behouden door bijvoorbeeld zelfstandig een wandeling te maken én weer veilig thuis te komen. Maar in die zelfstandigheid voelde hij zich beperkt.
“Een vraaggestuurde innovatie heb je niet zelf bedacht.” – Rick en Vincent Eurlings
Wanneer de zelfstandigheid van ouderen met dementie afneemt, wordt de druk op mantelzorgers groter. Zij maken zich voortdurend zorgen over de veiligheid en het welzijn van hun dierbare. Het Welthuis Kompas biedt hiervoor een oplossing. Het hulpmiddel heeft bewust een eenvoudig design en helpt ouderen met dementie door met een pijltje de weg naar huis te wijzen. Dit project onderstreept het belang van het centraal stellen van de echte behoeften van de eindgebruikers bij innoveren.
Vraaggestuurd innoveren in de zorgsector
Kelly van der Geest-Aspers van Erasmus MC liet zien dat vraaggestuurd innoveren binnen academische zorginstellingen complex is. Innovaties moeten niet alleen de behoeften van patiënten en zorgprofessionals weerspiegelen, maar ook wetenschappelijk onderbouwd zijn. Dit vraagt om een flexibele samenwerking vanuit verschillende invalshoeken.
Innovatie als gedeelde bedrijfswaarde
Daarna was Maartje Claassen van SARA Robotics aan het woord. Zij benadrukte dat innovatie gedragen moet worden door de gehele cultuur binnen een organisatie: van de schoonmaak tot HR. Iedereen moet begrijpen dat dit de route is die het bedrijf moet gaan bewandelen. Volgens Claassen is dit niet iets van top-down of bottom-up, maar wel een cultuur die je in de organisatie moet gaan creëren.
“Uiteindelijk heb je van al die verschillende technologieën nodig dat zij met elkaar gaan communiceren om die toekomst van zorg mogelijk te maken.” – Maartje Claassen
Vervolgens vertelde zij meer over de kansen en uitdagingen van het zoeken naar financiering voor startups. Hierin ziet zij het belang in van samenwerking tussen technologieën en verwijst daarbij naar het verhaal van Hans Santegoeds van Vilente.
Zorginnovatie in de praktijk
Hans Santegoeds van Vilente deelde een succesverhaal over hoe zijn organisatie in de ouderenzorg technologie effectief integreert in de zorg. Vilente werkt vanuit hun visie samen met kleinere leveranciers om zorgoplossingen te ontwikkelen die precies aansluiten bij de wensen van cliënten, wat laat zien hoe technologie kan bijdragen aan betere zorgpraktijken.
“Zorgen doen we samen. Dat betekent dat technologieën samen moeten werken. Zoek elkaar op.” – Hans Santegoeds
Samenwerken aan de toekomst van zorginnovatie
Tijdens het Innovatiecafé werd duidelijk dat zorginnovatie veel meer is dan alleen technologie; het draait om samenwerking, visie en luisteren naar de echte behoeftes van zorgprofessionals en cliënten. Slimme verbindingen tussen vraag en aanbod zijn de sleutel tot een toekomstbestendige zorg.


