Succesvol innoveren in de zorg: hoe doe je dat eigenlijk? Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat het innovatiesucces in Nederland voor een kwart uit technologische innovaties bestaat en voor driekwart uit sociale innovaties. Hoe zit dat?

Technologische innovatie staat onder andere voor de installatie en configuratie van een e-health-toepassing, de koppeling met andere systemen en het aanmaken van accounts. Sociale innovatie gaat erover dat de technologische innovatie daadwerkelijk gebruikt wordt, door middel van ondersteuning op houding, overtuigingen, gedrag, gewoonten, vaardigheden en werkprocessen. De combinatie van technologie en organisatie zorgt voor een succesvolle verandering, waarbij organisatie, dus sociale innovatie, de grootste rol speelt. Het resultaat? Meer impact en uiteindelijk een betere zorg. 

Behoeften serieus genomen 

Technologische innovaties hebben namelijk de acceptatie en actieve support nodig van de zorgorganisatie(s) waarin ze geïmplementeerd worden. Er dient een behoefte te zijn om de technologische innovatie toe te passen. Dat vereist aanpassingen aan de bestaande werkwijzen, wat vaak het meest ongrijpbare aspect is aan innoveren in de zorg, maar tegelijkertijd de grootste impact heeft. Sociale innovaties zorgen ervoor dat signalementen die worden opgepikt vanuit de praktijk – dus een bepaalde behoefte bij de patiënten of medewerkers - serieus worden genomen. Alleen dan kan een innovatie succesvol worden geïmplementeerd.  

Innovatie = vooruitgang

Waarom dit van belang is? Met sociale innovatie stel je de behoefte van medewerkers of patiënten centraal, waardoor zij de innovatie makkelijker accepteren. Door hen te ondersteunen waar het nodig is, kun je de urgentie en meerwaarde voor hen sterker onderbouwen. Op die manier verbetert de zorg en heeft de innovatie de impact die je voor ogen hebt.