Tips

  • Stuur op structureel gebruik.
  • Gebruik het procesdocument met besluiten en onderliggende argumenten om mensen te informeren over totstandkoming van de e-health-toepassing/zorginnovatie en om hen makkelijker te betrekken.
  • Betrek eindgebruikers betrokken bij het ontwikkelen ook bij de opschaling. Dat kan op vele manieren. Een filmpje waarin de behoeften van cliënten/patiënten zichtbaar wordt kan medewerkers met weerstand op andere gedachten brengen.
  • Schets digitale zorg niet als een walhalla wanneer je mensen informeert over de opgedane ervaringen. Gebruik concretere ervaringen; zowel verhalen over dingen die goed gingen als over dingen die initieel niet goed gingen en aanpassing behoefden.
  • Houd bij opschaling naar andere afdelingen oog voor specifieke wensen maar waak gelijktijdig voor het not invented here-syndroom.
  • Maak gewijzigde processen visueel bijvoorbeeld door het introduceren van een nieuwe klantreis. Zorg dat verwachtingen en taken duidelijk zijn.
  • Stuur op het uitwisselen van ervaringen tussen gebruikers. Vraag innovatieve medewerkers of zij ambassadeur willen worden van de zorginnovatie.