Als zorginstellingen aan de slag gaan met de implementatie van nieuwe technologische toepassingen, is het een goed idee daarbij de samenwerking met studenten te zoeken. Dat vindt Jolanda van Til, als projectleider zorg en technologie verbonden aan het ROC Deltion College. Daarnaast is ze bij hogeschool Windesheim docent-onderzoeker bij het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg. Vanuit die rollen heeft ze ervaren dat studenten een waardevolle bijdrage kunnen leveren. Daarom is ze voorstander van nauwere samenwerking tussen zorginstellingen en onderwijs, licht ze toe in een blog op de website van Zorg van nu.

Jolanda benadrukt de frisse blik waarmee studenten een voor hen nieuw project bekijken, wat positieve verrassingen kan opleveren. “We hebben net een project afgerond met mensen met niet-aangeboren hersenletsel bij zorginstelling InteraktContour”, vertelt Jolanda in de blog. “Studenten hebben daar onderzocht hoe technologie de kwaliteit van leven kan vergroten. Ze hebben uitgebreid met cliënten kennisgemaakt, vervolgens passende technologieën uitgezocht en daarmee in de praktijk met de cliënten geoefend. Medewerkers hebben geen tijd voor zo’n uitgebreid traject; studenten wel. Cliënten vonden het ontzettend leuk dat er een student bij hen langskwam die de tijd voor ze nam. En mooi om te zien: als studenten weten voor wie ze het doen, gaan ze net wat fanatieker aan de slag.”

Vier voordelen

Jolanda benadrukt dat beide partijen van een samenwerking profiteren: het onderwijs kan veel praktijkgerichter worden vormgeven, terwijl zorgorganisaties de introductie van technologie meer vaart kunnen meegeven. Ze beschrijft vier concrete voordelen van samenwerking met onderwijsinstellingen:

Meer informatie

Lees de complete blog op de website van Zorg van Nu.

Bekijk ook deze video over de studenten van Deltion bij InteraktContour.