Hoe kan mijn zoon een oogje bij me in het zeil houden, zonder dat hij me constant hoeft te controleren? Dat vroeg de nu 82-jarige Han van Doorn zich af, toen zijn vrouw in een verzorgingstehuis ging wonen en hij achterbleef als ‘alleenwonende oudere’.

Samen met zoon Thijs bedacht hij de smartphone-applicatie ‘Are you okay today’ die de oplossing biedt. Inmiddels is de app op de markt gebracht. Na drie succesvolle pilots is het nu zaak om de e-health-innovatie op te schalen.

‘Are you okay today’ werkt op basis van het elektriciteitsverbruik van de oudere. Doordat de applicatie is aangesloten op verschillende apparaten, zoals de waterkoker, de televisie, de thermostaat en de computer, is in kaart gebracht wat het gewoonlijke gebruik van de oudere is. Wijkt dit opeens af, dan krijgt het familielid of de vriend in kwestie een seintje: het verkeerslicht in de app verandert van groen naar oranje of rood. Van Doorn: “Als ik bijvoorbeeld ben gevallen en op de grond lig, dan komt mijn zoon daar dus vanzelf achter.”

Portret van Han van Doorn en de tekst:
Naam: Han van Doorn.
Functie: gepensioneerd, nog wel werkzaam voor eigen stichting 'Famiieparticipatie'.
Implementeerde: de app 'Are you okay today'waarmee familie of vrienden een oogje in het zeil kunnen houden bij ouderen, door middel van het energieverbruik van de oudere.

Plan van aanpak 

Door het gebruik van de app veranderde Van Doorns leven. “Ik voel me veel veiliger. Mijn zoon houdt een oogje in het zeil, terwijl mijn privacy gewaarborgd wordt.” Dat gunde Van Doorn meer ouderen. Het duo besloot de app aan een groter publiek aan te bieden en startte het implementatieproces. Van Doorn maakte een plan van aanpak, maar dat bleek lastiger dan gedacht. “Bij een normale business case schat je de kosten en opbrengsten in. Dat is hierbij lastiger, omdat de opbrengsten abstracter zijn dan de kosten. Het gaat bijvoorbeeld over de besparing in dagen dat ouderen na een val in het ziekenhuis liggen. Dat is lastig uit te drukken en je hebt te maken met veel verschillende partijen in de zorg.” 

Grote dosis idealisme 

Dit probleem zou er niet zijn als de kosten op een overzichtelijke manier in kaart kunnen worden gebracht. Om de app dus direct aan particulieren aan te bieden. Betaald. “Ik richt me op organisaties die de app gratis kunnen aanbieden aan klanten. Dat is een bewuste keuze: ik wil niet dat particulieren ervoor moeten betalen. Dat sluit niet aan bij onze gedrevenheid om de maatschappij te verbeteren. Er zit een grote dosis idealisme achter dit project: ook voor mensen met minder geld moet deze zorgpreventie beschikbaar zijn.” En dat past weer bij het doel dat Van Doorn heeft met ‘Are you okay today’: eerst de app uitrollen in Nederland, daarna in andere landen. “Ik denk vooral aan Amerika. Daar moeten veel mensen de zorg zelf betalen, waardoor ze eerder geneigd zijn voor preventie te betalen. Daar is deze app natuurlijk perfect voor.” 

“Ik gebruik de app zelf ook, en het heeft mijn leven veranderd. Ik voel me veel veiliger” 

De markt op

Inmiddels is het gelukt de app aan een groter publiek aan te bieden en zijn er drie succesvolle pilots achter de rug. Van Doorn: “Mijn zoon komt als zzp’er bij veel bedrijven terecht. Bij een energiemaatschappij vertelde hij over de app en zij wilden graag meewerken aan een pilot. Ook via een zorginstelling en een zorgverzekeraar konden we de app testen. In totaal hebben 100 ouderen en hun mantelzorgers de app een aantal maanden gebruikt. Met de evaluatie, via vragenlijsten en interviews, hebben we een schat aan informatie opgedaan die we verwerkt hebben in een tweede, finale versie van de app.”

Bekendheid

Een item in RTL Nieuws heeft ook meegeholpen aan een steeds groter wordende bekendheid van de applicatie. “Na die uitzending hadden meteen 2.000 mensen de app gedownload. Het is het moeilijkste om uit het niets te beginnen met je innovatie, maar wat bekendheid zorgt ervoor dat het balletje gaat rollen. Zo kom je vanzelf ergens binnen.” Inmiddels heeft Van Doorn de opschalingsfase bereikt. “Daar kunnen we altijd hulp bij gebruiken, want opschalen is het moeilijkste wat er is. De pilotfase werd door de drie bedrijven betaald, maar dat stopte toen de test klaar was. Nu zijn we druk in gesprek met potentiële partners: commerciële bedrijven, zorgverzekeraars, burgemeesters. Samen kunnen we de app op de markt brengen.”

Tips van Han voor implementatie 

Welke tips geeft Han aan zorginnovators die ook in het implementatieproces zitten?  

  1. “Zorg ervoor dat je innovatie gebruiksvriendelijk is. Vergeet ook niet de twee miljoen laaggeletterden in ons land; ook zij moeten het begrijpen.”
  2. “Heb geduld. Blijf ondanks je enthousiasme met beide benen op de grond staan.”
  3. “Focus op waar je mee bezig bent. Laat je niet afleiden door bijzaken.”
  4. “Vier kleine succesjes. Je loopt al tegen zoveel problemen op; als je iets bereikt hebt mag je dat ook vieren.”