Mogelijkheden voor digitale zorg en ondersteuning bij de gevolgen van het coronavirus

De uitbraak van het coronavirus heeft gevolgen voor de wijze waarop zorg aan patiënten de komende tijd kan worden geleverd. De maatregelen van het kabinet en initiatieven van verschillende overheidsinstanties zijn bedoeld om patiënten, zorgverleners, ondernemers en andere betrokkenen zo goed mogelijk te ondersteunen.

Coronavirus

Zorg van nu

Welke mogelijkheden zijn beschikbaar voor digitale zorg en ondersteuning op afstand? Er staan op dit moment organisaties en leveranciers klaar om extra hulp te bieden in de COVID-19 (Corona virus) crisis, om deze zorg op afstand te vergemakkelijken, bijvoorbeeld door hun diensten gratis aan te bieden. Zorg van Nu geeft een overzicht van beschikbare mogelijkheden voor digitale zorg en ondersteuning op afstand bij de gevolgen van het coronavirus.

Meer informatie: Digitale ondersteuning bij COVID-19 (Coronavirus)

Extra financiële mogelijkheden

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verruimt beleidsregels voor face-to-face consulten als gevolg van het coronavirus. Ziekenhuizen kunnen daarmee het eerste consult met een patiënt ook digitaal doen. Zij kunnen dit declareren bij de zorgverzekeraar, zonder dat dit gevolgen heeft voor de vergoeding. Mensen hoeven zo niet naar het ziekenhuis te komen als dat niet echt noodzakelijk is.

Meer informatie:

NZa past regelgeving aan vanwege coronavirus

NZa brengt extra verruiming aan voor zorg op afstand

De staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft besloten om versneld (per 16 maart 2020) de BMKB tijdelijk te verruimen, zodat bedrijven met een gezond toekomstperspectief gefinancierd kunnen blijven.

Meer informatie: Coronavirus: verruimde BMKB-regeling voor ondernemers versneld open

Meer weten over het coronavirus?

De Rijksoverheid biedt een overzicht van de ontwikkelingen: Coronavirus COVID-19