Kwaliteit van leven van patiënten verbeteren met virtual reality (VR), dat is waar Floris van der Breggen, CEO van SyncVR, zich voor inzet. Toen hij een aantal jaar geleden zijn bedrijf begon was er nog veel onbegrip over VR in de zorg. ‘Dat is toch iets voor jongeren of voor gamers?’ Een experiment op de oncologieafdeling van het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam bewees het tegendeel. VR is een prachtig hulpmiddel voor pijn- en angstvermindering. Al gauw speelden er twee belangrijke vragen bij het bedrijf. Vragen waar een implementatie- en opschalingscoach antwoord op kon geven. “De regeling implementatie- en opschalingscoaching kwam als geroepen.” 

Waarom heb je een implementatie- en opschalingscoach aangevraagd?

“Onze missie is de zorg verbeteren met VR. Wij bieden daarom een alles-in-eenoplossing in de vorm van een VR platform voor de gezondheidszorg. Software, hardware, maar ook implementatie van VR in het ziekenhuis. Dat laatste is superbelangrijk in de complexe wereld van de zorg. Wij werken met veel partners samen en stellen kennis rondom bijvoorbeeld data privacy beschikbaar op ons platform voor andere makers van VR toepassingen. Het samenstellen van die kennis heeft de coach bij geholpen. Aan welke privacy normen moeten we voldoen? En moet VR worden aangemerkt als medisch hulpmiddel of niet?” 

Heb je antwoord gekregen op die vragen?

“Ja, de coach heeft onze kennis over data privacy bijgespijkerd, we zijn te weten gekomen aan welke normen we moeten voldoen. Verder zijn we tot de belangrijke conclusie gekomen dat als het neerkomt op pijn- en angstvermindering, VR een hulpmiddel is en dus als zodoende moet worden aangemerkt. Ik weet zeker dat zorgverzekeraars binnen nu en een jaar de eerste vergoedingen daar specifiek voor gaan geven. Dan zijn deze inzichten die de coach heeft geboden hartstikke belangrijk. Verder zijn we erachter gekomen dat op het moment dat je een claim doet als ‘pijnvermindering voor patiënt’, dat dat een medische claim is. Dat is iets anders dan entertainment. Die VR toepassing kan wel entertainment zijn, maar als je doel een medisch hulpmiddel is verandert dat de zaak. Dan moet je voldoen aan bepaalde wettelijke eisen.“ 

Hoe beviel de coach?

“Heel goed, het is fijn om iemand te hebben die expertise heeft op een gebied waar jij dat niet hebt. SyncVR is een klein bedrijf dat aan het pionieren is, maar de werknemers zijn niet op elk gebied een specialist. De coach had wel de expertise op gebied van privacy en certificering. Ik kan bedrijven die aan de frontlinie staan van innoveren aanraden om gebruik te maken van een implementatie- en opschalingscoach. En maak ook zeker een tweede keer gebruik van dezelfde coach, zodat je in een later stadium uitgedachte vlakken opnieuw kunt bespreken. Dat hebben wij gedaan.” 

Foto van een glimlachend jong patientje in een ziekenhuisbed met een virtual reality-bril op

Beeld: ©SyncVR

Hoe ziet de toekomst er voor SyncVR uit?

“We zijn serieuze stappen aan het zetten met VR als effectief hulpmiddel voor het bestrijden van pijn en angst. We willen VR inzetten als een onmisbare tool, die standaard wordt in de zorg. We zitten nu in de afrondingsfase van bewijzen dat het echt werkt. Patiënten en zorgverleners geven ons vaak een mooie 8,5 of 9 en zijn dus dik tevreden. Ook het implementeren verloopt goed. We zijn bezig met een aantal belangrijke zaken: EPD koppelingen en integratie met de zorgverzekeraar. We moeten er nu voor gaan zorgen dat dit een structurele impact gaat krijgen in de zorg. Denk aan VR toepassingen tijdens bevallingen, mensen die aan het revalideren zijn nadat ze corona hebben gehad en bijvoorbeeld stressvermindering bij kinderen. Daar is financiering en coaching voor nodig. Expertise vind je door middel van hulp van buiten, en dan is coaching mega belangrijk.”