De tweede digitale editie van het Innovatiecafé Duurzame bekostiging richtte zich op wat je kunt verwachten van een gemeente en hoe je tot goede bekostigingsafspraken komt. Tijdens het innovatiecafé op 5 juli 2021 bespraken zorgorganisatie Amstelring, ondernemer De Compaan en de Gemeente Haarlemmermeer hoe zij ICT oplossingen inzetten. Daarbij vertelden ze hoe zij samen tot bekostigingsafspraken komen.

Ongeveer 70 deelnemers aan het Innovatiecafé kregen meer te horen over duurzame of structurele bekostiging. Wie gaat er voor het gebruik van je innovatie betalen?

Presentaties

Vivienne Otto is Senior Beleidsadviseur sociaal domein bij de Gemeente Haarlemmermeer. Preventie en gezondheid zijn voor die gemeente belangrijke thema‚Äôs. De gemeente heeft ge√Įnvesteerd in de Compaan, een speciaal voor zorg op afstand ingerichte tablet, die informele netwerken, eigen regie en autonomie kan helpen versterken. Daarnaast kan het helpen het tekort aan zorgprofessionals te compenseren, volgens Vivienne.¬†

Joost Hermans is CEO van Compaan en vertelde over de speciale tablet voor mensen die het lastig vinden met een gewone computer of tablet te werken, zoals ouderen en mensen met Alzheimer. De eerste gebruikers waren ouderen en hun familie, vervolgens meldde zich een ge√Įnteresseerde zorgverlener, waarop contacten met welzijnsorganisaties en gemeenten volgden. Inmiddels levert Compaan meerdere diensten; van het opzetten van beeldbelcontacten, tot planning en preventie.

Bij de gemeente Haarlemmermeer is Judy de Leeuw Junior beleidsadviseur Sociale basis en projectleider van de Slimotheek. Ze vertelde over dit uitleenpunt voor slimme technologie in de centrale bibliotheek Haarlemmermeer. Gebruikers, mantelzorgers maar ook professionals kunnen er hulpmiddelen uitproberen waarmee mensen langer veilig thuis kunnen wonen. Bijvoorbeeld een simpele afstandsbediening, trackers, sprekende knoppen, de Compaan of een robotstofzuiger.

Jazz de Jong van zorginstelling Stichting Amstelring lichtte de ervaring met de Compaan toe, zoals in digitale dagbesteding en gezamenlijk beeldbellen. Dat bleek groei in de digitale vaardigheden van deelnemers en in het leggen en onderhouden van contacten op te leveren. En ziekenhuizen konden in coronatijd sneller leegstromen doordat de Compaan werd gebruikt voor het op afstand doorgeven van hartslag en temperatuur, waarbij professionals konden meekijken. 

Henk Herman Nap is onderzoeker bij Vilans, het landelijke kenniscentrum voor de langdurige zorg. Hij presenteerde een kosten-baten analyse naar de inzet van de Compaan. Het merendeel gebruikers vond de Compaan makkelijk of zeer makkelijk om mee te werken: ‚Äúdankzij de Compaan konden we weer meedoen‚ÄĚ. Gebruikers voelden zich meer betrokken bij maatschappij en hadden meer contacten. Vooral tijdens Corona leken ze zich minder eenzaam te vinden.¬†

Financiering

In een plenaire discussie zetten de sprekers vervolgens een aantal tips op een rijtje voor het benaderen van een gemeente voor de financiering van een zorginnovatie. 

Zes ronde tafels

Na het plenaire deel gingen de deelnemers van het innovatiecafé uiteen om in kleinere groepen op details in te zoomen. De zes ronde tafels waren:

Volgende innovatiecafé

Dit innovatiecafé kwam tot stand vanuit de programma’s Zorg voor Innoveren en Active and Assisted Living van ZonMw.
Wil jij een van de volgende innovatiecafés van Zorg voor innoveren bezoeken, volg ons dan op LinkedIn of abonneer je op onze nieuwsbrief.