Implementatiestrategieën

Je staat op het punt om een nieuwe procedure of nieuw product te introduceren in je zorgomgeving. Maar waar begin je? Welke stappen moet je zetten om ervoor te zorgen dat deze nieuwe aanpak aanslaat en wordt omarmd door iedereen die erbij betrokken is? Dat doe je door een implementatiestrategie te ontwikkelen. Een implementatiestrategie omvat een reeks gerichte, samenhangende acties die de adoptie van een bepaalde procedure of product faciliteren.

Er zijn verschillende soorten strategieën, of 'toepassingsmodellen', die je kunt volgen. Elke strategie heeft een eigen unieke focus en voordelen. Deze omvatten:

Deze strategieën zijn je gereedschap en bondgenoten in de missie naar verandering. Welke strategie je moet kiezen, hangt af van je specifieke situatie en de aard van de verandering die je wil aanbrengen. Het is als het samenstellen van een puzzel, waarbij de uitdaging ligt in het vinden van de optimale combinatie van maatregelen en activiteiten.

Strategiekeuze

Bij het kiezen van een implementatiestrategie kun je onderscheid maken tussen vrijwillige en niet-vrijwillige strategieën. Niet iedereen in jouw doelgroep staat namelijk te popelen om verandering. Vrijwillige strategieën kunnen motiverend, educatief en faciliterend zijn. Niet-vrijwillige strategieën kunnen wetten, regels, sancties, verplichtingen en beloningen omvatten. Kijk dus goed welke strategie de doelgroep van jouw innovatie nodig heeft.

Je kunt een implementatiestrategie ook kiezen op basis van het veranderingsproces dat mensen op individueel- en groepsniveau doormaken. In jouw innovatiedoelgroep zitten namelijk mensen die niet op de hoogte zijn van de vernieuwing, terwijl anderen misschien wel bereid zijn om te veranderen. Deze mensen kunnen op hun beurt weer twijfelen over hun capaciteit om met de verandering mee te gaan. Mensen vragen vaak om verschillende benaderingen en zitten regelmatig in verschillende stadia van het implementatieproces. Ga daarom zeker aan de slag met meerdere strategieën.

Wees je bewust van segmentatie binnen de doelgroep bij het selecteren van implementatiestrategieën. Geen enkele doelgroep is volledig gelijkgestemd en er zullen altijd verschillen zijn in bijvoorbeeld behoeften, kennis en weerstanden. Maak dus een onderscheid tussen voorlopers, achterblijvers en de middengroep. Voorlopers hebben waarschijnlijk genoeg aan goede, wetenschappelijke informatie. De mensen in de middengroep zijn echter meer geneigd zijn om intercollegiale activiteiten te volgen, die hun houding beïnvloeden. Achterblijvers hebben vaak meer druk en praktische steun nodig. Zorg jij ervoor dat je alle groepen binnen jouw implementatiedoelgroep bedient? Dan breng je verandering teweeg met jouw innovatie.