Donderdag 22 september vond er in Grand Café Mammoni in Utrecht weer een inspirerend innovatiecafé plaats, dit keer rond het thema internationalisering. Hoe kun je als zorgvernieuwer gebruik maken van de kansen die internationalisering biedt? Wat zijn de ervaringen van andere ondernemers? En welke ondersteuning biedt de overheid eigenlijk?

Drie experts op het gebied van internationalisering in de zorg gaven antwoord op deze en talloze andere vragen.

Peter Post beet het spits af. Hij is directeur van Task Force Health Care, een platform dat als doel heeft de internationale gezondheidszorg te verbeteren met behulp van Nederlandse expertise. Post gaf een masterclass wat-vooral-níet-te-doen bij internationalisering.

Zijn top vijf van ‘export pitchfalls’:

  1. No focus - Wees niet te opportunistisch en zorg voor een structurele benadering van international business.
  2. Knowing a ‘good friend’ – Overschat connecties niet. Leuk dat je iemand kent in het buitenland, maar wees realistisch en kritisch. Denk goed na of iemand Ă©cht wat voor je kan betekenen.
  3. The elevator pitch – Strooi tijdens een pitch niet zomaar met features en feiten. Wat vindt de CEO van het bedrijf Ă©cht interessant? Wat kun je voor hen betekenen, hoe kunnen ze met jouw idee geld besparen of winst maken?
  4. Going east – Duitsland lijkt een makkelijke eerste stap naar het buitenland, maar vergis je niet: de verschillen tussen Duitse en Nederlandse gezondheidszorg zijn enorm.

5.No (proper) follow up – Naar het buitenland gaan is nog niet eens zo moeilijk. De echte uitdaging zit hem in wat je precies gaat doen als je daar eenmaal bent. Heb je alles goed uitgedacht?

Hicham Shatou, CEO van LeQuest, benadrukte vooral het belang van persoonlijkheid in zakendoen. Nederlanders zijn misschien gewend om direct te vragen wat iemand doet, in het buitenland - en dan met name in de VS – wil men eerst weten wie je bent voordat ze (eventueel) zaken met je willen doen. Vaak is er in de internationale zakenwereld een bepaalde vorm van sociale controle. Zo vertelde Hicham dat hem in sommige landen werd gevraagd wie zijn ooms waren: dan wisten mensen wie ze moesten aanspreken als de zaken misgingen.  

Het belangrijkste advies van Diagnoptics’ CEO Bart van den Berg: verdiep je in het land waar je zaken wilt doen. Hoe is de zorg er georganiseerd? Ken de regels en weet welke eisen er gesteld worden, zodat je daar op tijd rekening mee kunt houden.

Drie inspirerende sprekers met drie totaal verschillende producten of diensten, maar wel met grotendeels gelijke adviezen:

De laatste spreker van de middag was Niels van Leeuwen, adviseur bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Hij adviseert ondernemers op het gebied van internationaal samenwerken. Heb je na alle bovenstaande tips nog vragen, bijvoorbeeld over financiering of wet- en regelgeving? De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kan je op weg helpen. Er is een subsidiewijzer voor (startende) ondernemers waar alle subsidies en regelingen die open staan voor het indienen van een aanvraag te vinden zijn. De RVO heeft bovendien een grote kennisbank met landeninformatie, waar je alle benodigde informatie kunt vinden over het land waarin jij wilt gaan ondernemen. Ja, ook over die benodigde studies of lokale gebruiken en gewoonten.

Het belangrijkste advies van Niels van Leeuwen: de RVO is er niet voor niets. Maak gebruik van hun kennis en expertise en ga ervoor!

Tijdens de borrel na afloop van het Innovatiecafé werd er nog volop nagepraat en genetwerkt. Ben je ook zorgvernieuwer en wil je volgende keer ook kennis opdoen en netwerken tijdens het Innovatiecafé? Houd dan onze website in de gaten voor meer informatie over de eerstvolgende editie in december 2017.