Educatieve strategieën
Educatieve strategieën zijn bedoeld om de kennis en vaardigheden van de doelgroep te vergroten.
Mogelijkheden
- Educatief materiaal: zoals publiceren in tijdschriften, folders en brochures, emails, interactieve websites, elektronische publicaties en educatieve computerprogramma’s
- Grootschalige scholingsbijeenkomsten, zoals conferenties en lezingen (vooral passieve deelname)
- Kleinschalige scholingsbijeenkomsten, zoals workshops en kwaliteitscirkels om informatie, instructie, begeleiding en soms ook feedback te bieden
- Inzet van opinieleiders: scholingsactiviteiten die worden gezien als invloedrijk
Onze ervaringen
- Scholing van zorgverleners is een onmisbaar onderdeel van elke implementatiestrategie.
- Er zijn aanwijzingen dat interactieve/persoonlijke educatie effectiever is dan passieve/meer onpersoonlijke educatie. Effectiever zijn bijvoorbeeld kleinschalige educatieve bijeenkomsten en praktijkbezoeken. Minder effectief zijn bijvoorbeeld schriftelijk materiaal en grootschalige scholingsbijeenkomsten.
- Sociale interactie motiveert en stimuleert professionals meer in hun leerproces dan zelfstudie teweeg kan brengen.