Cultuurverschillen

Wil je zakendoen in het buitenland, dan moet je je verdiepen in het land van je keuze. Een goede voorbereiding is het halve werk en zorgt ervoor dat je niet voor (grote) verrassingen komt te staan.

Het is echter zaak om meer te doen dan ‘alleen’ een oriëntatie op de wetten en regels, de stelsels en systemen en de mogelijke markten. Je moet ook je eigen positie en normen en waarden analyseren.

Valkuilen

Er zijn enorme verschillen tussen landen als het aankomt op zorg. Zorg dat je weet wat de regels zijn en welke eisen er worden gesteld.

Zo kun je op tijd rekening houden met bijvoorbeeld vereiste klinische studies. En misschien nog wel belangrijker: zorg ook dat je eigen diensten of producten goed beschermd zijn, bijvoorbeeld door een patent.

Cultureel gezien moet je rekening houden met grote verschillen. Nederlanders zijn recht door zee: wij willen vaak meteen weten wat iemand precies doet. In veel landen is het echter belangrijker om eerst te laten zien wie je bent en waar je vandaan komt. Waar woon je? Ben je getrouwd? Heb je kinderen? Mede aan de hand van die informatie wordt beslist over een eventuele samenwerking.

Zorg dat je weet wat de regels zijn in een ander land, en welke eisen er gesteld worden. Zo kun je op tijd rekening houden met bijvoorbeeld vereiste klinische studies.

Gebaseerd op de ervaringen en observaties van meer dan 500 Nederlandse MKB’ers heeft de TFHC een ‘workshop’ ontwikkeld waarin zij onder andere de Top 10 valkuilen hebben geformuleerd waarmee bedrijven te maken krijgen.

De 3 meest voorkomende valkuilen bij internationalisering volgens Peter Post, directeur van Task Force Health Care, zijn:

  • No focus
    Wees niet te opportunistisch en zorg voor een structurele benadering van international business.
  • The elevator pitch
    Strooi tijdens een pitch niet zomaar met features en feiten. Wat vindt de CEO van het bedrijf écht interessant? Wat kun je voor hen betekenen, hoe kunnen ze met jouw idee geld besparen of winst maken?
  • No (proper) follow up
    Naar het buitenland gaan is nog niet eens zo moeilijk. De echte uitdaging zit hem in wat je precies gaat doen als je daar eenmaal bent. Heb je alles goed uitgedacht?

Hulptroepen

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) kan helpen bij het oriënteren op buitenlandse markten. Via het landenoverzicht op de website van de RVO is alles te vinden over handelswetgeving, sectoren en subsidies in het buitenland. Je kunt eenvoudig contact opnemen met de RVO voor informatie op maat; bijvoorbeeld door een gratis adviesgesprek, specifieke landeninformatie of een landenvergelijking, informatie over tenders in het buitenland en meer.

Daarbij voorziet Task Force Health Care (TFHC) in marktrapporten, landenscans en benchmarks die een gedetailleerd beeld weergeven van zorgsystemen in verschillende landen wereldwijd.