Waardevolle toevoegingen: I-nurse en digicoach

I-nurse, innovatieambassadeur, ambassadeur zorgtechnologie, zorgtechnoloog. Er zijn eigenlijk heel veel benamingen voor deze relatief nieuwe rol, die ongeveer 2,5 jaar geleden in het leven is geroepen. Maar wat is een I-nurse precies? Wat is de toevoeging naast een digicoach? En waarom is een I-nurse binnen de zorg zo belangrijk? Suzanne Verheijden, programmamanager digitale vaardigheden bij Coalitie Digivaardig in de zorg en zelfstandig ondernemer bij trainingsbureau Buro StrakZ weet er alles van.

©Zorg voor innoveren

Wat is een I-nurse?

De I-Nurse is een persoon op de werkvloer die zich bezighoudt met e-health en zorgtechnologie. Welke zorgtechnologie kan nuttig zijn voor de patiënt? Welke innovaties versnellen werkprocessen? Hoe gaan we nieuwe, slimme zorg implementeren? De term I-nurse is bedacht door de Coalitie Digivaardig in de zorg, ActiZ en een aantal zorgorganisaties. “Wij hebben ontdekt dat deze rol er was, deze had alleen geen naam. We hebben toen interviews gehouden en gekeken wat gemeenschappelijke factoren zijn tussen de veel bekendere digicoach en de I-nurse. Toen zijn we tot een functieomschrijving gekomen.” De twee rollen lijken erg op elkaar, maar zijn ook verschillend. De grootste overeenkomst is dat beide zich bezighouden met digitalisering en het helpen van collega’s, waar ze zich een paar uur per week voor inzetten. Het verschil is dat de digicoach zich voornamelijk richt op de basis digitale vaardigheden zoals het kunnen omgaan met applicaties. De vervolgstappen zijn voor de I-nurse. “Ik zie het eigenlijk als een soort tandem, de digicoach richt zich op digitale vaardigheden van alle medewerkers, de I-nurse richt zich extra op e-health en zorgtechnologie. Daarbij helpt de I-nurse ook cliënten en patiënten."

“De schakel ICT en zorg wordt als zeer waardevol ervaren”

©Coalitie Digivaardig in de zorg

Voordelen I-nurse en digicoach

Sommige collega’s vinden het misschien spannend om toe te geven dat hun digitale vaardigheden niet optimaal zijn. “Dan is het fijn als er een digicoach op de werkvloer staat die ook je collega is, de drempel om vragen te stellen is dan lager. Uit eigen onderzoek en ervaring weet ik dat peer-to-peer leren het beste werkt. Bovendien weet een digicoach van het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Wanneer de digitale vaardigheden voldoende op niveau zijn, komt de I-nurse om de hoek kijken. Die persoon is de schakel tussen ICT, innovatie en zorg. Met name die schakel wordt als zeer waardevol ervaren." Naast die waardevolle schakel zijn er ook mooie voordelen als tijd- en kostenbesparing. “De I-nurse kijkt goed naar welke technologie nodig is bij de cliëntenzorg. Vaak worden nog onnodige uitgaves gedaan voor technologische toepassingen die niet werken binnen de organisatie, of te ingewikkeld zijn omdat digitale vaardigheden van personeel of cliënt niet voldoende zijn. De I-nurse ziet dat.”

Uitdaging

Nu een digicoach vaak niet op locatie kan komen voor een training, lijkt het opleiden van digicoaches binnen de organisatie op dit moment misschien niet aantrekkelijk. Toch benadrukt Suzanne dat juist nu digitale vaardigheden enorm belangrijk zijn. Zorgtechnologieën worden ingezet om processen te versnellen, maar kan iedereen daar ook goed mee overweg? Bij de digicoach kun je terecht voor vragen en als er dan ook nog een I-nurse is, is dat helemaal mooi volgens Suzanne: “De digicoach helpt de digitale starter. Dat moet nu door corona misschien op afstand, dus er zijn uitdagingen. Maar, als die persoon er is geeft het medewerkers zelfvertrouwen en bied je uiteindelijk zorg van goede kwaliteit.”

"De I-nurse gaat explosief groeien"

Hoe word je een I-nurse of digicoach?

Voor een I-nurse is geen echte opleiding. Wel zijn er verschillende handvatten die geboden worden. Buro StrakZ biedt bijvoorbeeld de training Ambassadeur zorgtechnologie. Daarnaast is op 4 februari een nieuw spel gelanceerd waarin mensen op spelenderwijs leren over zorgtechnologie, producten, evalueren, privacy, ethiek en nog veel meer. Ook Zorg van Nu biedt handvatten om ervoor te zorgen dat de kennis voor zorgtechnologie vergroot kan worden. “Als je zorgtechnoloog wil worden, dan kun je ook bij een hogeschool terecht. De opleidingen zijn in opkomst, maar de bekendheid is nog beperkt.” Om te zorgen voor goede digitale vaardigheden van zorgpersoneel is er de regeling Training tot Digicoach, waar binnenkort weer een nieuwe ronde van opent. “Bij Buro StrakZ zijn al 600 digicoaches opgeleid en dankzij deze regeling worden dat er nog meer!” 

Explosieve groei verwacht

Over de toekomst van de I-nurse is Suzanne duidelijk: “De I-nurse gaat explosief groeien, maar in verschillende titels. Ik denk dat het zal ontwikkelen van een rol naar een functie, omdat de technologische ontwikkelingen hard gaan. Dat vraagt wat van onze zorgprofessionals.” Deze rol van de I-nurse zit nog niet voldoende verweven in het curriculum van de huidige zorgopleidingen. Bovendien werd tijdens de opleidingen van onze huidige zorgprofessionals bijna geen aandacht besteed aan zoiets als een I-nurse. Er is dus achterstand in te halen. Suzanne: “Iedereen moet basiskennis hebben van digitale vaardigheden. Die gespecialiseerde kennis, die de I-nurse heeft, daar worden mensen nog specifiek voor opgeleid. Investeer niet alleen in digicoaches, de I-nurse is gewoon knetterbelangrijk!”