Samenwerken

Wil je succesvol internationaliseren, dan zijn de juiste partners van groot belang. Ambassadeurs en distributeurs, bijvoorbeeld. Maar wat maakt iemand de ‘juiste’ partner? En waar vind je die?

Het sleutelwoord is: netwerken. Zeker op internationaal niveau is ‘via-via’ vaak de snelste route naar kandidaten voor je samenwerkingsverband. Benader een potentiële partner op aanraden van iemand in je netwerk, via informele contacten en op (internationale) congressen of andere bijeenkomsten. En klop zeker weer aan bij iemand met wie je eerder een goede ervaring hebt gehad. De Task Force Health Care (TFHC) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kunnen je helpen wegwijs te worden en de juiste contacten te leggen in een ander land. Lees ook de pagina over stelsels en systemen over de mogelijkheden voor structurele bekostiging van een vernieuwing.

Nederlandse ondernemers kunnen ook in aanmerking komen voor subsidie  - bijvoorbeeld Support International Business (SIB) - om stappen richting internationaal zakendoen te zetten. 

Netwerken

Er bestaan verschillende programma’s en ondersteuningsmogelijkheden om organisaties te helpen met het introduceren, opbouwen en uitbreiden van het netwerk, zowel vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de TFHC als daarbuiten. Bijvoorbeeld het Buitenlandnetwerk. Het Buitenlandnetwerk ondersteunt bij internationale handel, investeringen, onderzoek en samenwerking. In vrijwel elk land ter wereld zijn één of meer Nederlandse vertegenwoordigingen te vinden. Zij kennen de belangrijke spelers, het zorgstelsel en de lokale gewoonten in dat land. De verschillende onderdelen van het buitenlandnetwerk werken nauw samen.

Distributeur

Zoek een distributeur met ervaring in jouw markt en producttype. Ook niet onbelangrijk: vind er een die internationale ervaring heeft, en een goed netwerk. Overschat connecties niet en ga niet klakkeloos in op elk aanbod. Het is leuk dat je iemand kent in het buitenland en het kan handig zijn, maar wees realistisch en kritisch. Denk goed na of iemand écht wat voor je kan betekenen. Wees ook alert. Lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan is dat ook vaak zo!

Voorbeeld: Ervaringsverhaal van DOVIDEQ

Ambassadeur

In de internationale zakenwereld bestaat een zekere sociale controle. Dit betekent vaak dat je een lokale ambassadeur nodig hebt. Die kan jou introduceren op de lokale markt, maar ook fungeren als aanspreekpunt voor potentiële partners. Zo win je sneller vertrouwen.

Andere rollen

Agenten, productiepartners, kennispartners, ontwikkelpartners, klanten, eindgebruikers, lokale en regionale overheid – over de gehele keten van onderzoek-ontwikkeling-productie-export kan samenwerking gezocht worden. Op al deze terreinen zijn er ondersteuningsmogelijkheden vanuit TFHC en RVO.

En dan?

Als je een groep (potentiële) partners om je heen hebt verzameld, kun je niet meteen voluit gaan. Neem de tijd om te bouwen aan de samenwerking. De kunst is om de verschillende belangen en waarden aan elkaar te koppelen en zo de gewenste win-winsituatie te creëren.

Ga de ‘onderhandeling’ op een open manier in. Stel niet meteen heel strikte eisen, maar creëer een vruchtbare voedingsbodem, bijvoorbeeld via een gedeeld gevoel van maatschappelijke relevantie wat betreft de innovatie waaraan je samen wilt werken.

Samengevat

  • Durf
    Nederland is een goed land om te starten, maar te klein om echt te groeien. Onthoud dat er geen enkel land is waar geen gezondheidszorg is.
  • Focus
    Weet goed waar je heen wilt, stippel een pad uit en werk daarnaartoe.
  • Wees bereid om af te wijken
    Wijk van je pad af als het niet blijkt te werken.
  • Wees kritisch
    Kan die connectie écht wat voor mij betekenen? Gaat deze deal me écht verder helpen? Past mijn product of service wel bij het land waar ik heen wil?
  • Bereid je voor
    Een goed begin is het halve werk. Zo voorkom je dat je halverwege opnieuw moet beginnen doordat je net die ene vereiste studie mist.

Terug naar het overzicht van de kennisbank