“Voor impact is samenwerking nodig”

Het realiseren van een zorginnovatie is ondenkbaar zonder samenwerking. Geen enkele innovator doet dat in z’n eentje. Dat beaamt ook Arjen Huizinga, CEO van MiGuide. Hij besloot zich samen met Het Huisartsenteam en het National eHealth Living Lab (NeLL) aan te melden voor het innovatieprogramma ZorgTech. Dat is een initiatief van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor provincie Zuid-Holland. “Om impact te genereren willen we zoveel mogelijk samenwerken.”

©MiGuide

“De ZorgTech-vouchers van InnovationQuarter zijn voor ons een schot in de roos. Het draait niet om het stimuleren van nieuwe zorginnovaties, maar juist het ondersteunen van bestaande innovaties die moeite hebben met opschaling. Je kan dan kijken hoe de innovatie in de praktijk past in een zorgsysteem.” De vouchers zijn er om bestaande succesvolle innovaties een zetje in de rug geven. Dat doet InnovationQuarter door projecten te ondersteunen waarbij een samenwerking tussen een zorginstelling, een bedrijf en een fieldlab, in dit geval het NeLL, is.

Het onderzoek

Met het project, wat mogelijk is gemaakt door Innovation Quarter, dat Arjen is gestart wordt onderzocht wat de invloed is van de digitale zelfzorg leefstijl coach (MiGuide) op mensen met diabetes en hun zorgverleners. MiGuide is een app en maakt gebruik van data uit wearables, zelfmeetdata en het huisartseninformatiesysteem. De leefstijlcoaching vanuit MiGuide staat onder regie van de huisarts en gaat over zaken als beweging en voeding. Het projectconsortium onderzoekt de verandering van de rol van de praktijkondersteuner van de huisarts naar coach, de druk op de praktijken, en de beleving van de patiënt in begeleiding en support. “Iedere partij heeft een eigen expertise, laten we daar vooral gebruik van maken. Bekijk waar elkaars snijvlakken liggen en ontwikkel dat verder,” aldus Arjen.

Het doel van de samenwerking

“We willen impact genereren, een bepaald aantal patiënten realiseren op het platform, tevredenheid van huisartsen en patiënten monitoren. Ook de kwaliteit van leven vinden wij belangrijk. De klinische verbetering laten wij tijdens onderzoek achterwege, omdat dat qua doorlooptijd niet haalbaar is om te meten. We kunnen wel achterhalen in hoeverre mensen beter in hun vel zitten. We hebben op verschillende momenten kwalitatieve interviews met de deelnemers. De kwantitatieve cijfers verzamelen we ook, maar dat is voor een latere studie. Ons doel is om alle partijen die te maken hebben met onze app er goed mee te laten werken. De reis die we nu samen afleggen met Het Huisartsenteam en het NeLL is een heel leerzaam proces. We zijn continu aan het verbeteren,” vertelt Arjen.

Geleerde lessen

“We kwamen er vrij snel achter dat we een waardeloze manier van implementeren hadden, dat moest anders. Niet de technologie neerzetten en achterover leunen, maar we zijn gebruikers van onze app veel meer gaan begeleiden. De implementatie van ons platform lijkt gemakkelijk, maar een zorgverlener moet het toch inpassen in het dagelijks proces en ook een knopje vinden en de koppeling maken tussen dossier en patiënt. Je loopt tegen dingen aan als een verouderde versie van Internet Explorer, waardoor bepaalde functies niet worden ondersteund. Stom, maar dat zijn zaken waar je bij de ontwikkeling niet over nadenkt.”

Arjen geeft aan dat hij blij is met de samenwerking met het Huisartsenteam en het NeLL: “Het Huisartsenteam is een van de meest digitale zorggroepen van Nederland. Het team is erg digitaal minded. Digitalisering zien zij als een belangrijk uitgangspunt, dat is natuurlijk mooi meegenomen.” Ook over het NeLL is Arjen te spreken: “Het onderzoek van NeLL is gericht op implementatie. Zij doen interviews en gesprekken met patiënten en zorgverleners. Wat werkt en wat niet? Uit het onderzoek leren we ook hoe we vervolgens goed moeten opschalen. Dat is super leerzaam in dit traject.”

4 tips van Arjen voor ondernemers in de zorg

  • Heb een lange adem. De zorg is een complexe sector, dus geduld is een schone zaak.
  • Je innovatie moet echt waarde toevoegen in de gehele keten. Dat betekent acceptatie van jouw innovatie door veel partijen.
  • Samenwerken! Sta open voor verschillende mensen en leg verbanden, in je eentje lukt het waarschijnlijk niet.
  • Zorg dat je vanaf het begin duidelijkheid hebt over de financiering van je innovatie en zoek daar ook weer de samenwerking op.